Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
וואס רופסטו היסטארישע ריכטיגקייט? אויב נעמט מען ארויס יעדע סופערנעטוראל חלק (אנגעהויבן פון פילון) וואס בלייבט נאך דערפון?דאכט זיך אז ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט קיינער נישט געצווייפלט אין די היסטארישע ריכטיגקייט פון מעמד הר סיני. בין איך גערעכט?
היסטארישע ריכטיגקייט פון א מעמד אין וועלכע גאט האט געשאנקען א לוחות אויף וועלכע עס איז געשטאנען צען געבאט.וואס רופסטו היסטארישע ריכטיגקייט? אויב נעמט מען ארויס יעדע סופערנעטוראל חלק (אנגעהויבן פון פילון) וואס בלייבט נאך דערפון?
נו , וואס איז יא דער נידון ?ביסט גערעכט מיט דעם אז ס'איז מער "באקוועם" אדער כלשונך הקדוש
קאמפארטעביל-יטי
ווייל דאן אין דיינע אויגן/ געפילן ביסטו אסאך מער באקוועמער און דו שפירסט גוט, זייער וואויל, פונקט ווי דער קריסט און פונקט ווי אלע אנדערע רעליגיעס, וואו זייערע גלייבערס שפירן אויך באקוועם און גוט. אבער להוי ידוע אז דאס האט גארנישט מיט אידישקייט און מיט דער אידישע אמונה צוטוהן, און נישט איבער דעם איז די נידון דא
די לוחות זענען זיכער נישט געגעבן געווארן ביי דעם מעמדהיסטארישע ריכטיגקייט פון א מעמד אין וועלכע גאט האט געשאנקען א לוחות אויף וועלכע עס איז געשטאנען צען געבאט.
זיכער נישט , די לוחות זענען אהנגיקומען 40 טעג שפעטער י״ז תמוז, לויט חשבון פון חז״ל , די האט משה אראפגיווארפן פון די הענט
יא, ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט די עמך מענטשהייט פון די אבראהאמישע רעליגיעס געגלייבט דערין.דאכט זיך אז ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט קיינער נישט געצווייפלט אין די היסטארישע ריכטיגקייט פון מעמד הר סיני. בין איך גערעכט?
פארוואס האט זיך עס פלוצלינג געטוישט?דאכט זיך אז ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט קיינער נישט געצווייפלט אין די היסטארישע ריכטיגקייט פון מעמד הר סיני. בין איך גערעכט?
ס׳האט ביז אפאר הונדרעט יאר צירוק רוב וועלט אויך געגלייבט אז ישעו איז אויפגעשטאנען פין טויט אין ער גייט קומען נאכאמאל זיך באווייזען אויף די וועלט אין נאך הונדערטע קליינע לעגענדע׳ס. אויכעט איז אינטרעסאנט צי וויסען אז די גייסט צירוק מיט א טויזענט צוויי יאר צירוק העסטו דיך טרעפן אין די רוימישע אין גריכישע פעלקער פאר זיי האבען אנגענימען קאטליסיזם אין געגלייבט אין באשטימטע געטער פאר יעדע נארטורליכע זאך. סא יעצט איז דעיס א סיבה צי היינט זאגען אז אינז זאלן גלייבן אין געטער וואס האלטען מלחמות אינער קעגען צווייטען ווייל א באשטימטע צייט אין היסטאריע האט א גרויס חלק וועלט דעיס געגלייבט? מתן תורה קען זיין אמת אבער מ׳קען נישט נעמען א ריא פין היסטאריע וואס האט אין יעדע צייט געהאט מענטשען וואס האבן יא אדער נישט געגלייבט.דאכט זיך אז ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט קיינער נישט געצווייפלט אין די היסטארישע ריכטיגקייט פון מעמד הר סיני. בין איך גערעכט?
די באקאנטע אין אדם מוריש שקר קומט דאך פון די רמב"ן.עס ליגט מיר אין קאפ אז דער רמב''ן שרייבט ערגעץ אז מען האט נישט קיין דירעקטע מסורה טאקע אבער דאס עצם לערנען תורה דאס איז זכירת מעמד הר סיני.
כ'על פרובירן אויפצוזיכן.
ריכטיג. איך על פרובירן צו טרעפן דעם רמב''ן וואס זאגט אז ביי קבלת התורה איז דער איינציגסטער זאך דאס אז מ'לערנט.
נישט פלוצלונג.
ערשטנס, קען מען מחלק זיין צווישן א ספעציפישע היסטארישע געשעעניש און אומוויסנדיגקייט אין סייענס אין אלגעמיין, נישט אזוי?יא, ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט די עמך מענטשהייט פון די אבראהאמישע רעליגיעס געגלייבט דערין.
זיי האבן אבער אויך געגלייבט אין א פלאכע וועלט, שדים ורוחות, א סמבטיון וואס ווארפט שטיינער, און נאך א שיין ביסל אינטערעסאנטע טעאריעס און טראדיציעס.
דו שטעלסט דיך אויף מיינע ספעציפישע משלים און פרובירסט זיי צו פארענטפערן, אבער אינצווישן פארלירסטו די הויפט נקודה.ערשטנס, קען מען מחלק זיין צווישן א ספעציפישע היסטארישע געשעעניש און אומוויסנדיגקייט אין סייענס אין אלגעמיין, נישט אזוי?
צווייטנס, פארוואס טאקע האלסטו אז די וועלט איז נישט פלאך? ווייל עס איז אויפגעוויזן געווארן אנדערש! כל זמן עס איז נישט אויפגעוויזן געווארן אנדערש, פארוואס זאל איך צווייפלען דערין?
דריטנס, שוין צוויי טויזנט יאר וואס מען האלט שוין נישט אז די וועלט איז פלאך, אלזא איז עס נישט קיין גוטע ביישפיל.
שדים און רוחות איז אויך נישט קיין מורא'דיגע קאנטער עקזעמפל, ווי איך האב געשריבן אינעם ערשטן שורה. ס'איז נישט דומה אן אלגעמיינע איינרעדעניש צו א היסטארישע איווענט אין א געוויסע צייט אין היסטאריע, (הגם ס'איז נישט קלאר וועלכע טאג אין חודש סדאיז אויסגעפאלן...)
חוץ מזה, איז סמבטיון א אידישע אדער אלגעמיינע לעגענדע?
זאגסט זייער גוט, און דו האסט מיר געברענגט נענטער צו מיין נקודה.דו שטעלסט דיך אויף מיינע ספעציפישע משלים און פרובירסט זיי צו פארענטפערן, אבער אינצווישן פארלירסטו די הויפט נקודה.
די הויפט נקודה איז אז די אמאליגע עמך מענטשהייט האט געגלייבט אין מאסן זאכן וואס זענען נישט געווען אמת.
"פארוואס" זיי האבן געגלייבט אין אזויפיל פאלשע זאכן? אה.. ס'האט עטליכע תירוצים. סיי ווייל די קולטור איז נישט געווען סופפארטיוו פון פרעגן קשיות, די קולטור האט ענדערש סופפארטעד נאכצוגיין וואס די פירער האבן געזאגט וזהו, אזוי אויך וויבאלד זיי אפט מאל אפילו נישט געהאט די כלים עס צו מברר זיין.
אבער פאקט בלייבט אז "אנגענומענע שיטות" פון אמאל פארציילט מיר גאנץ קנאפ.
משל למה הדבר דומה?
אונז ווייס מיר אלע אז אין חסידות'ער איז פאראן א קולטור אז מופתים פון "אונזערע" רביים זי"ע מאכט מען נישט אוועק און מען פרעגט נישט דערויף.
צו האלסטו פאר איין מינוט אז אן אנגענומענער מופת אין x חסידות האט די זעלבע שטארקייט ווי א מאדנער פאסירונג וואס זאל האבן פאסירט אין א מאדערנער ארטאדאקסישער קהילה?
אוודאי קענסטו יעצט אנהייבן מיט א טענה אז למעשה די 600,000 מסורה איז שטערקער וויבאלד וויאזוי האט זיך אזא מסורה געקענט אנהייבן וכו וכו. אבער דאס איז נישט די טענה'ריי דא (אויף דעם האט מען דאך שוען געענטפערט אין די פארגאנגענהייט), די נקודה דא איז צו די סטעיטמענט "ביז עטליכע הונדערט יאר צוריק האט יעדער געגלייבט דערין" איז בכלל אן ארגומענט.
זייטיגע הערה: רוב וועלט נעמט אהן אז מען טאר נישט גלוסטען און אז מען דארף היטן שבת?
אינטערעסאנט איז אז א זיבעטע טאג איז פריי ,פון ארבייט איז היינט איינגעפיהרט אין די גאנצע ציוויליזירטע וועלט , אויך דער נאמען שבת , איז אינטערנאציאנאלזייטיגע הערה: רוב וועלט נעמט אהן אז מען טאר נישט גלוסטען און אז מען דארף היטן שבת?
לגבי גלוסטןאינטערעסאנט איז
אז א זיבעטע טאג איז פריי ,פון ארבייט איז היינט
איינגעפיהרט אין די גאנצע ציוויליזירטע וועלט ,
אויך דער נאמען שבת , איז אינטערנאציאנאל
נישט אלע האלטן דעם זעלבן טאג , אבער דאס
איז נישט מעכב , ווי די גמרא זאגט ההולך במדבר
ואינו יודע , ער ווייסט נישט וועלכע טאג עס איז-
ער האט פארלוירן דעם חשבון - מונה ששה ימים
ושובת , ער האלט דעם ״ זיבעטן- לויט זיין חשבון
דעס איז דאך גיוועהן דער מקור , פון די וואס האבן חולק גיוועהן אויפן חזון אי״ש לגבי דעם קו התאריך , וואס ער האט א ראיה פון די גמרא , לויט בעל המאור און כוזרי , אז אין יאפאן איז די טאג גירוקט פון יידישן מספר פון שבת , איז די טענה פון די חולקים , אז מען גייט נאכן זיבעטן וואס מען ציילט למעשה.
כדאי מוסיף צו זיין א ווארט ,אויף די צעהנטע גיבאט לא תחמוד , אז די גמרא איז אויף דעם ״ בלא דמי משמע להו לאינשי, אז רוב מענטשן פארשטיין דאס אז מען זאל נישט גלוסטן , און קריגען עס אהן געלטזייטיגע הערה: רוב וועלט נעמט אהן אז מען טאר נישט גלוסטען און אז מען דארף היטן שבת?