אלעס וועגן חבד-ליובאוויטש

דבריך צריכין ביאור
קודם אז רבי יואל האט גיזאגט , האט ער גיזאגט
איז ער דען גיוועהן א רבן של ישראל,וואס כלל ישראל האט אהנגינומען? ער איז גיוועהן א וואהלער ייד,א חוזר פון די רביס מאמרים,זאל על רוען אין גן עדן.
אין יד החזקה הלכות מלכים ווערט נישט דערמאנט
אן ענין פון דור שביעי , וואס חסיד׳ישע רבי׳ס האבן
גיזאגט,איז נישט מחייב קיינעם, אפילו נישט חסידים פון יענע חסידות, א רבי זאגט אמאהל א זאך לפי שעה, ווייל ער האט גיזעהן לפי ראות עיניו עס וועט גיבן א חיזוק פאר זיינע אהנהענגער, אבער עס איז נישט א לימוד לדורות,פונקט ווי די גמרא זאגט אויף רוב נביאים, אין מסכת מגילה, אז דבריהם לא ניתנו לכתוב,ווייל עס איז נישט לדורות, עס איז נאר לאותו דור ווי א הוראת שעה, איז די ווערטער פון א רבי נישט מער ווי פון א נביא ,
און אחר. עיון איז די גאנצער ענין פון דור שביעי
מוקשה און תמוה, ווייל ווער זאגט מען רעכנט פון בעל התניא , אפשר פון מגיד מיט זיינע אייניקלעך
פון רוזין, אדער פון בעל שם טוב דורך דעם מאור עינים,אדער נועם אלימלך, און פארוואס נישט פשיסחא , קוצק , גור , וויזניץ
קען גאהר זיין אז מען קען טרעפן סאטמאר חסידים
וואס זאגן אז מען הייבט אהן פון דעסניי פון די ערשטער סאטמאר רבי, ( נשתכח דרך הבעל שם טוב ) און מען דארף ציילן 7 דורות פון עהם וואס האט דעפיניטלי גיהאט א השפעה דירעקט אדער אומדירעקט אויף גאנץ כלל ישראל ,
לאחר העיון ומחשבה,שטעלט זיך קלאהר אז דער
גאנצער דמיון פון דור שביעי, מיט דעם נומבער 7
רבי פון חב״ד ליובאוויטש,איז ווישפול טינקינג, ופתי
יאמין לכל דבר,והמאמין יחוש לישועת ה׳
דער ענין פון “דור שביעי” איז נישט קיין חשבון פון יחוס אדער מתימטיק. דער רבי האט נישט געמיינט “זיבן פון בעל התניא” סתם אזוי, נאר אז יעדער דור פון רבי׳ס האט געהאט א תפקיד אין ברענגען די שכינה אין וועלט, און דער דור זיבעטער — אונזער דור — איז דער וואס מוז ענדיגן די שליחות און ברענגען משיח. עס גייט נישט וועגן ווער ס׳איז געווען “רבי פון כלל ישראל”, נאר וועגן דעם שליחות־המשך פון דער דרך פון בעל שם טוב דורך חב״ד. ווער ס׳וויל פארשטיין — זעט אז ס׳איז א פנימיות’דיגע ענין, נישט קיין חיצוניות’דיגער רעכענונג.

פארשטייסט?
 
דער ענין פון “דור שביעי” איז נישט קיין חשבון פון יחוס אדער מתימטיק. דער רבי האט נישט געמיינט “זיבן פון בעל התניא” סתם אזוי, נאר אז יעדער דור פון רבי׳ס האט געהאט א תפקיד אין ברענגען די שכינה אין וועלט, און דער דור זיבעטער — אונזער דור — איז דער וואס מוז ענדיגן די שליחות און ברענגען משיח. עס גייט נישט וועגן ווער ס׳איז געווען “רבי פון כלל ישראל”, נאר וועגן דעם שליחות־המשך פון דער דרך פון בעל שם טוב דורך חב״ד. ווער ס׳וויל פארשטיין — זעט אז ס׳איז א פנימיות’דיגע ענין, נישט קיין חיצוניות’דיגער רעכענונג.

פארשטייסט?
ברוך השם, איך פארשטיי ווער יו אר קאמינג פראם! אבער כלל ישראל אפערעיט נישט אונטער א דאגמע וואס איז אנטדעקט געווארן אין 20'סטן יאר הונדערט, אונז גיי מיר מיט'ן מסורה פון רמב"ם און הלכה וואס זענען קודמת לסיפורי חסידים,

וואס איז דאס "שליחות-המשך פון בעל שם"? מה זה?
צייכן מיר אן עפעס א ראשון אין וואס זיך אנצוהענגען, ווי די לשון 'יתלה באילן גדול', סתם מאכן שאבלאנע דערקלערונגען אהן דעקונג איז נישט קאנווינסינג!

דאנט געט מי ראונג, אז דו גלייבסט אזוי, מסכים, זאל זיין אזוי, איך בין נישט דא צו ארגיוען,
באט ווען מען שרייבט ברבים, מוז מען זאגן וואס מאכט סענס ברבים, נישט וואס עס פארקויפט זיך אין מקוה.
 
אינטרעסאנט, זיין שווער דער זעקסטע (אדער גאר דער זיבעטער) האט דאך צוגעזאגט א מין סלאגאן 'לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה'. ווייזט זיך אויס אז ער האט נישט געהערט פון די מסורה פון דור השביעי.

אגב אורחא, איך מוז דיר זאגן אז ליידער ליידער איז משיח נישט געקומען. אויב מיר קענען זיך איינרעדן אז די זיבעטע דור גייט נאך אן, פארוואס נישט דמיונ'ען אז מיר זענען נאך אין די דור פון דער מהר"ש, און פטור אן עסק? איי, צחצוח הכפתורים? שוין ווייטער מיט די דמיונות וחלומות.

אז דער ריי"צ האט גע'דמיונ'ט איז גאר די לימוד זכות. א שייגעץ איז דער וואס זאגט אז ער האט נישט גע'דמיונ'ט. נישט ממש א שייגאץ, אבער א מתנגד פון דער ריי"צ.
 
ווער ס׳רופט דעם ענין פון “דור השביעי” אַ דמיון, ווייזט בלויז אַז ער האָט קיינמאָל נישט פאַרשטאַנען וואס חסידות חב״ד איז בכלל. דער רבי האָט נישט אויפגעבויט קיין נייע “מציאות”, נאָר ער האָט אויפגעדעקט וואס חסידות האָט גערעדט פון אנהייב — אז דער ציל פון דער בריאה איז דירה בתחתונים.


ווען דער רבי האָט געזאגט “מיר זײנען דער דור השביעי”, איז עס נישט געווען קיין סלאגאן. ס׳איז געווען א בשורה — אז נאָך זעקס דורות פון עבודה איז די וועלט גרייט, און די שליחות איז אין אונזערע הענט. דו קענסט לאכן פון דעם, אָבער ווען דו לאכסט, לאכסטו פון דעם פּנימיות־התורה אליין, ווייל דאס איז די שלימות פון דעם וועג פון חסידות: אלקות אין וועלט, גאולה אין מציאות.


און צו זאגן אז “ער איז דער אכטער דור”? — ווער ס׳רעדט אזוי, ווייזט אז ער קען נישט לייענען פּשוט. דער רבי האָט גערעדט פון דורות פון חב״ד, נישט פון יחידים. זיין שווער איז געווען דער זעכסטער פון חב״ד, און דער רבי — דער שביעי. ס׳איז נישט קיין חשבון פון פּערזענלעכע יוחסין, נאָר פון שליחות אין דער סדר־השתלשלות פון חסידות.


ר׳ יואל קאהן ז״ל האָט געזאָגט קלאר: ווער ס׳לייקענט דעם ענין פון “דור השביעי” לייקענט אין כל התורה כולה. און ער האָט געמיינט נישט קיין גוזמאות, נאר אמת: וויבאלד דער רבי האָט ארויסגעבראכט די תמצית פון חסידות — אז אלקות מוז ווערן דער פאַקט אין וועלט. לייקענען דעם מיינט לייקענען דעם ציל פון גאנצע תורה.
איך ווייס נישט צו איך זאל לאכן אדער נאכמער לאכן
 
ברוך השם,איך פארשטיי ווער יו אר קאמינג פראם
אבער כלל ישראל אפערעיט נישט אונטער א דאגמע
וואס איז אנטדעקט גיווארן אין 20טיגסטן יאהר הונדערט , אונז גיי מיר מיט׳ן מסורה פון רמב״ם און
הלכה,וואס זענען קודמת לסיפורי חסידים ,
וואס איז דאס ״שליחות-המשך פון בעל שם״
מה זה?
צייכען מיר אהן עפעס א ראשון, אין וואס זיך אהנצוהענגען, ווי די לשון ׳יתלה באילן גדול׳, סתם מאכן שאבלאנע דערקלערונגען אהן דעקונג איז נישט קאנווינסינג
דאנט געט מי ראונג אז די גלייבסט אזוי , מסכים
זאל זיין אזוי , איך בין נישט דא צו ארגיוען, באט
ווען מען שרייבט ברבים, מוז מען זאגן וואס מאכט
סענס ברבים, נישט וואס עס פארקויפט זיך אין די
מקוה .
דו מישט איין צוויי וועלטן. דער רבי האט נישט געמאכט קיין נייע דאגמע ח״ו, ער האט ארויסגעברענגט וואס חסידות חב״ד איז שוין פון בעש״ט אן — אז יעדע דור גייט א שטאפל טיפער אריין אין ברענגען אלקות אין וועלט. דער דור השביעי מיינט נישט א יחוס־רעכענונג, נאר דער דור וואס דארף ענדיגן די עבודה בפועל.

דו רעדסט פון רמב״ם און הלכה — גוט און גוט. אבער דו ווייסט דאך אליין אז דער רמב״ם רעדט אויך פון שלימות העולם, ״ומלאה הארץ דעה את ה״— פונקט דאס איז דער טייטש פון דער רבי׳נס שליחות. אז אלעס אין וועלט זאל ווערן חדור/פול מיט אלקות.

אז דו ווילסט ״יתלה באילן גדול״ — נעם דעם בעש״ט אליין, וואס האט געזאגט אז משיח וועט קומען ווען די יפוצו מעיינותיו חוצה. דער רבי האט נאר געזאגט אז יעצט איז די צייט פועל זיין דעם ווארט בפועל ממש.

אז דו ווילסט נישט גלייבן — דיין זאך. אבער טו נישט כאפן חסידות אויף און טענה’ן אז ס׳איז פון די 20סטע יאהר הונדערט“. דער בעש״ט איז געווען איידער דיינע ספרים זענען נאך געשריבן געווארן.
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
מיט'ן זאגן 'ח"ו' האסטו אונז אלע ממש אויפגעוויזן. עס קען נישט זיין אז די אלע דמיונות וואס דער לעצטע רבי האט געפלוידערט, פון 'יפוצו' מיט דרוקן תניא'ס, ביז 'בית רבינו שבבבל', און אלסדינג אינצווישן, זענן 'נייע דאגמעס', ווייל חס ושלום.

אויב אזוי, מוז זיין אז דמיון איז אמת, און דער אילן גדול מוז זיין דער בעל שם טוב מיט האלב פון זיין מימרא פון 'יפוצו' (קוק נאך די אנדערע האלב - דער בעש"ט, אויב ער האט געשריבן די בריוו, האט געזאגט אז עס ווענדט זיך אין א געוויסע שם וואס ער מעג נישט מגלה זיין), און עס מוז הענגען א בילד פון די זיבעטע (אכטע?) רבי פון מוסדות ליובאוויטש לעבן די ארון הקודש אין 770.

אלס קלאפט ממש ווי א זייגער.

דער וואס גלויבט נישט, פשוט פארשטייט נישט שיטת חב"ד.
 
  • שמייכל
רעאקציעס: Yesh
עס איז אייביג אן אפציע צו מאכן א נייעם טייטש פאר דער ווארט 'צדיק', און דערנאך וועט אלס ווערן מיושב.

לדעתי, דער לעצטע רבי פון ליובאוויטש איז געווען זייער א טאלאנטפולע מענטש, און א מענטש מיט א שטארקן רוקביין. עס האט אים אבער געפעלט א שמיני שבשמינית פון עניוות וואס פעלט אויס אז די כשרון זאל ארויס קומן לטובה. ווען א מענטש איז נישט חושד זיין אייגענע סברות און יסודות, און קיינער מעג עס נישט טון צו אים, ווערט ער פארכאפט אין זיין אייגענע דמיונות וחלומות, און עס לאזט זיך נישט גוט אויס.

א וואוילער? יו בעט! א מענטש וואס איז געווען גרייט אוועק צו געבן זיין תאוות פאר אויבישטער? זיכער! און בזבוז האוצרות פאר דער צוועק? דאס אויך. אבער אן שכל האבן די אלע מעלות נישט קיין תכלית'דיגן סוף.
 
זאגסט אז ער האט נישט געהאט שכל???
פארוואס, ווייל ער האט געטון געוואגטע שריט אין אידישקייט וואס קיין אדמו"ר פאר אדער נאך אים האט געטאן???
 
דו מישט איין צוויי וועלטן. דער רבי האט נישט געמאכט קיין נייע דאגמע ח״ו, ער האט ארויסגעברענגט וואס חסידות חב״ד איז שוין פון בעש״ט אן — אז יעדע דור גייט א שטאפל טיפער אריין אין ברענגען אלקות אין וועלט. דער דור השביעי מיינט נישט א יחוס־רעכענונג, נאר דער דור וואס דארף ענדיגן די עבודה בפועל.

דו רעדסט פון רמב״ם און הלכה — גוט און גוט. אבער דו ווייסט דאך אליין אז דער רמב״ם רעדט אויך פון שלימות העולם, ״ומלאה הארץ דעה את ה״— פונקט דאס איז דער טייטש פון דער רבי׳נס שליחות. אז אלעס אין וועלט זאל ווערן חדור/פול מיט אלקות.

אז דו ווילסט ״יתלה באילן גדול״ — נעם דעם בעש״ט אליין, וואס האט געזאגט אז משיח וועט קומען ווען די יפוצו מעיינותיו חוצה. דער רבי האט נאר געזאגט אז יעצט איז די צייט פועל זיין דעם ווארט בפועל ממש.

אז דו ווילסט נישט גלייבן — דיין זאך. אבער טו נישט כאפן חסידות אויף און טענה’ן אז ס׳איז פון די 20סטע יאהר הונדערט“. דער בעש״ט איז געווען איידער דיינע ספרים זענען נאך געשריבן געווארן.
טיף אין הארץ האב איך א פונק פון קנאה, ווייל דו ביסט א איד מיט אזא אמונה פשוטה, כאילו אז וואס דו גלייבסט איז פעקטשועל, און עס אזוי קלאהר ביי דיר דער ענין פון רבי, פון שליחות, פון משיח,

ואני בעניי לא זכיתי להבין,
דער תניא איז דאך נישט גיוועהן ביים בעש"ט,
ווייטער ביים מגיד זענען געווען אנדערע גדולים וטובים,און טייל האבן נישט מסכים געווען מיטן דרך חסידות פון בעל התניא, נו אוודאי, אונז האבן נישט קיין הוה אמינא צו זאגן א הכרעה אדער א מסקנא, איז טאקע א חידוש אז דו ווייסט שוין אז "יפוצו" מיינט חב"ד נאך פאר עס איז געבוירן אויף דער וועלט - קען זיין אויף יענע וועלט איז עס יא געווען - אבער ווער ווייסט. און וואס האט דאס מיט דור שביעי? און נאך אינטערעסאנטער איז דיין מיינונג אז דער רמב"ם וואס שרייבט "ומלאה הארץ דעה את ה'" האט גאר מיט זיין רוח הקודש געמיינט דעם זיבעטן רבי פון חב"ד.
די זאכן קענען געזאגט ביי א פארברענגען פאר חיזוק און אויפהייטערונג, אבער עס איז נישט רעאליסטיש.
 
רעב איד ביטע זיי מסביר
איינער דא מיינט אז דער רבי איז נישט א צדיק???!!!
קודם דארפסטו דיפיינען וואס א צדיק מיינט אינעם ערשטן פלאץ.
לויט די אנגענומענע דעפיניציע פון א צדיק איז רבי יחזקל׳ע מערץ געווען א צדיק, און די רבי איז געווען גאר גאר ווייט פון א צדיק, א מענטש מיט א פארדארבענע עגא צו סקרוען טויזענטע מענטשן אז ער איז משיח - כאטש וואס ער האט געוויסט אז ס'איז א מיאוס'ע סקעם און ער גייט זיך סוכ"ס אפפעקלען פונקט ווי איעדעם - אדער איז ער סתם געווען מעניק אינעם בעסטן פאל.
צום שלוס, אן עווריטש איד דא אויף קרעמל איז מער צדיק ווי אים, unless דיין דעפיניציע פון א צדיק מיינט גאר עפעס אנדערש.
 
א צדיק איז נישט סתם איינער וואס איז פרום און גוט. ס׳איז איינער וואס לעבט נאר פאר אלקות און פאר אידן — נישט פאר זיך. דער רבי האט נישט געוואלט כבוד, נישט געלט, נישט מנוחה — נאר אז יעדער איד זאל לעבן מיט גאט. אויב דאס איז נישט א צדיק, וואס איז דען?
(דאס איז חוץ וואס ער איז געווען א גאון בתורה)
 
א צדיק איז נישט סתם איינער וואס איז פרום און גוט. ס׳איז איינער וואס לעבט נאר פאר אלקות און פאר אידן — נישט פאר זיך. דער רבי האט נישט געוואלט כבוד, נישט געלט, נישט מנוחה — נאר אז יעדער איד זאל לעבן מיט גאט. אויב דאס איז נישט א צדיק, וואס איז דען?
און די רעבי איז געווען גאר גאר ווייט פון א צדיק, א מענטש מיט א פארדארבענע עגא צו סקרוען טויזענטע מענטשן אז ער איז משיח כאטש וואס ער האט געוויסט אז סאיז א מיעוס׳ע סקעם אין ער גייט זיך סוכ״ס אפ פעקלן פונקט ווי איעדעם
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
טיף אין הארץ האב איך א פונק פון קנאה , ווייל דו ביסט א ייד מיט אזא אמונה פשוטה,כאילו אז וואס די גלייבסט איז פעקטשועל, און עס אזוי קלאהר ביי דיר דער ענין פון רבי, פון שליחות, פון משיח,
ואני בעניי לא זכיתי להבין
דער תניא איז דאך נישט גיוועהן ביים בעש״ט
ווייטער ביים מגיד זענען גיוועהן אנדערע גדולים
וטובים,און טהייל האבן נישט מסכים גיוועהן מיטן
דרך חסידות פון בעל התניא ,נו וודאי, אונז האבן נישט קיין הוה אמינא צו זאגן א הכרעה אדער א מסקנא , איז טאקע א חידוש אז דו ווייסט שוין אז
״יפוצו״מיינט חב״ד נאך פאר עס איז גיבורן אויך דער וועלט - קען זיין אויף יענע וועלט איז עס יא גיוועהן-אבער ווער ווייס , און וואס האט דאס מיט דור שביעי -און נאך אינטערעסאנטער איז דיין מיינונג אז דער רמב״ם וואס שרייבט ״ומלאה הארץ דעה את ה׳״האט גאר מיט זיין רוח הקודש גימיינט דעם זיבעטן רבי פון חב״ד , די זאכן קענען גיזאגט ביי א פארברענגען פאר חיזוק און אויפהייטערונג אבער עס איז נישט רעאליסטיש.
דו זאגסט “דער תניא איז נישט געווען ביים בעש״ט”. אמת. אבער דער בעש״ט האט נישט געגעבן א ספר, נאר א דרך — א וועג צו לערנען די וועלט און די נשמה. דער בעל התניא האט געגעבן דעם שכל־צורה דערפון, געמאכט עס מתוקן און מסודר אז עס זאל קענען אראפקומען אין שכל פון יעדן. אזוי ווי משה רבינו האט ארויסגעברענגט די אלקות פון אברהם — נישט צולייגן עפעס ניי נאר מאכן סיסטעם אין דעם אור.


וואס דו זאגסט אז “יפוצו” קען זיין נישט דווקא חב״ד — זיכער. אבער ווער האט בפועל געטאן דעם ענין פון יפוצו חוצה אויף די גרעסטע מדריגה, ביז די לעצטע יוד אין סוף וועלט? ווער האט געמאכט אז חסידות זאל ווערן א שייכות צו טויזנטער וואס וואלטן קיינמאל נישט געהערט דערפון? דו ווייסט די ענטפער.


און לגבי “ומלאה הארץ דעה את ה׳” — קיינער זאגט נישט אז דער רמב״ם האט “געמיינט” דעם רבי בגילוי. אבער דער רבי האט געוויזן ווי דער רמב״ם'ס לשון ווערט פועל אין אונזער צייט. ווי ער האט אליינס געזאגט: “מען זעט דאך אז דער רמב״ם שרייבט אויף אונזער דור — ווייל ס׳פאסירט יעצט.”

און יא — ביי א פארברענגען רעדט מען דאס מיט חום און חיזוק, אבער דער אמת איז דא דערין. ס׳איז נישט נאר רעדניש. דער רבי האט געבויט פון חסידות עפעס וואס האט געטראגן דעם אור פון בעש״ט ביז די גאנצע וועלט. אויב דאס איז נישט דור שביעי — וואס איז דען?

דו זעסט א מענטש מיט אמונה פשוטה, און עס ברענט דיר. אבער פארוואס? ווייל אין טיפן ווייסטו אז די אמונה פשוטה איז א פראבלעם בלויז פאר די וואס ווילן אלעס פארשטיין — אבער ביי אידן ווייסט מען אז נישט אלעס דארפסט פארשטיין.
(לחיים…)
 
@Reb Yid
ערשטנס ווער איז ״געסקרועט״ געווארן פון די פאקט אז מענטשן גלייבן אז דער רבי איז משיח???
און ער האט קיינמאל נישט געזאגט אז איך בין משיח.
וואס איז דיין פוינט ווייל ער האט געסקרועט מיליאנען מענטשן הייסט עס אז ער האט נישט קיין אהבת ישראל????
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
זאגסט אז ער האט נישט געהאט שכל ???
פארוואס ווייל ער האט געטון געוואגטע שריט אין אידישקייט וואס קיין אדמור פאר אדער נאך איך האט געטאן???
הרב קוק זצ״ל האט געטוהן סאך געוואגטערע טריט אין זיך קיינמאל נישט ערקלערט אלס משיח, אדער זיך יא ערקלערט אלס משיח אבער דערנאך געשטארבן ווי אלעמען אין געלאזט זיין עולם פייפן אין ג׳יין גאגא
 
Back
Top