אפענע מופתים פון די לעצטיגע צדיקים

די שאלה איז וויפיל חתנים איז דא א געווענטליכע בין הזמנים אין באבוב, אין א חסידות פון 2 3 טויזנט משפחות איז עס לכאורה נישט אזא גרויסע נומבער, ספעציעל אז מ'קען אלס צורעכענען צוויי דריי משפחות וואס זענען נאר האלבע חסידים אבער כדי צו מאכן די מופת שטימען רעכנט מען זיי אויך
 
די שאלה איז וויפיל חתנים איז דא א געווענטליכע בין הזמנים אין באבוב, אין א חסידות פון 2 3 טויזנט משפחות איז עס לכאורה נישט אזא גרויסע נומבער, ספעציעל אז מ'קען אלס צורעכענען צוויי דריי משפחות וואס זענען נאר האלבע חסידים אבער כדי צו מאכן די מופת שטימען רעכנט מען זיי אויך
די מופת איז מער, אז די רב זאגט 25, און פונקט אזויפיהל ווערן....
 
די מופת איז מער, אז די רב זאגט 25, און פונקט אזויפיהל ווערן....
איינער איז געקומען נעכטען צו די רב פרעגען ער וויל פרעגען וועגען א שידוך האט עם די רב געזאגט ווארט צו 1 טאג איך דארף מיר מישב זיין אין היינט האט ער באקומען תשובה אז ער קען גיין ווייטער. חסידים דערציילען זיי געדענקען נישט אזא זאך אז דער רב זאל זיך דארפען מישב זיין געוונדליך האט דער רב רוח הקודש. אין אנדערע נייעס מעלדען חסידים אז פונקט 25 שידוכים זענען געשלאסען זייט דער רב האט גערעדט
 
איך דארף פשוט מער דיטעילס.
וויאזוי הייסט די איד? וואס איז די קאנדישאן פון זיין טאכטער? איז מעגליך אז אזא קינד זאל אנהייבן עסן? איז מעגליך אז עס זאל פאסירן אפאר טעג נאכן פארן צו ר' ישעי'לע?
קראנטע שטודיעס האבן געוויזן אז אויב מ'איז ביים ציון נאר פאר איין שעה העלפט עס אבער מיט שוואכערע רעזולטאטן.

אויך האט א לעצטע פארשונג געוויזן אז תפילה צו השם, אן זיין ביי א צדיק נפטר'ס ציון, האט אפיציעל אויפגעהערט צו העלפן. די שטערקסטע ראי' וואס זיי געבן אן איז אז מ'זעהט קלאר אז מענטשן דארפן מער און מער צוקומען צו די צדיקים נפטרים וואס קאסט געווענליך מער געלט פאר טרעוועל און אנדערע געברויכן. מה שאין כן גאט אליין וואס איז אינגאנצן פריי פון עקספענסעס, און געווענליך עוועילעבל איבעראל, האט די עולם איבערגעלאזט.

בחינם באקומט מען כינים....

און אויף דעם קלאגט שוין ירמיהו:
וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ אֲבוֹתֵיכֶם אוֹתִי נְאֻם יְהוָה וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַיַּעַבְדוּם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וְאֹתִי עָזָבוּ וְאֶת תּוֹרָתִי לֹא שָׁמָרוּ.
 
קראנטע שטודיעס האבן געוויזן אז אויב מ'איז ביים ציון נאר פאר איין שעה העלפט עס אבער מיט שוואכערע רעזולטאטן.

אויך האט א לעצטע פארשונג געוויזן אז תפילה צו השם, אן זיין ביי א צדיק נפטר'ס ציון, האט אפיציעל אויפגעהערט צו העלפן. די שטערקסטע ראי' וואס זיי געבן אן איז אז מ'זעהט קלאר אז מענטשן דארפן מער און מער צוקומען צו די צדיקים נפטרים וואס קאסט געווענליך מער געלט פאר טרעוועל און אנדערע געברויכן. מה שאין כן גאט אליין וואס איז אינגאנצן פריי פון עקספענסעס, און געווענליך עוועילעבל איבעראל, האט די עולם איבערגעלאזט.

בחינם באקומט מען כינים....
ער איז פשוט צו ביזי, האט ער גענומען סעקריטעריס
 
ער איז פשוט צו ביזי, האט ער גענומען סעקריטעריס
די וואכעדיגע פרשה שטייט אבער מען זאל דייקא נישט גיין צו סעקראטארן.

וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים, המתקשרים עם המתים, לִזְנֹת, לסטות אַחֲרֵיהֶם, להתייעץ בהם – וְנָתַתִּי אֶת פָּנַי בַּנֶּפֶשׁ הַהִוא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ. לא נאמר שיש להענישם בידי אדם, אלא הם ייענשו בידי שמים.
(ע"פ ביאור שטיינזאלץ)
 
די וואכעדיגע פרשה שטייט אבער מען זאל דייקא נישט גיין צו סעקראטארן.

וְהַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים, המתקשרים עם המתים, לִזְנֹת, לסטות אַחֲרֵיהֶם, להתייעץ בהם – וְנָתַתִּי אֶת פָּנַי בַּנֶּפֶשׁ הַהִוא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ. לא נאמר שיש להענישם בידי אדם, אלא הם ייענשו בידי שמים.
(ע"פ ביאור שטיינזאלץ)
א פיינע קשיא, אבער פון א קשיא שטארבט מען  נישט 😉
 
איך דארף פשוט מער דיטעילס.
וויאזוי הייסט די איד? וואס איז די קאנדישאן פון זיין טאכטער? איז מעגליך אז אזא קינד זאל אנהייבן עסן? איז מעגליך אז עס זאל פאסירן אפאר טעג נאכן פארן צו ר' ישעי'לע?
הער אויס.. איך הער דאך נאר וואס ער זאגט.. אז זי האט נישט געקענט עסן ביז יעצט, אין פונקט נאכן גיין צי קערעסטיר האט זי אנגעהויבן קענען..

אזויפיל נעם איך ארויס פון דעים.. אז ווען איינער פרעגט מיר וואס ער זאל רעדער טוען, גיין צי רבי שייעלע, אדער קויפן די לאטערי,
וואלט איך געזאגט די ערשטע..
 
הער אויס.. איך הער דאך נאר וואס ער זאגט.. אז זי האט נישט געקענט עסן ביז יעצט, אין פונקט נאכן גיין צי קערעסטיר האט זי אנגעהויבן קענען..

אזויפיל נעם איך ארויס פון דעים.. אז ווען איינער פרעגט מיר וואס ער זאל רעדער טוען, גיין צי רבי שייעלע, אדער קויפן די לאטערי,
וואלט איך געזאגט די ערשטע..
דאס איז אן אינטרעסאנטע נקודה אדורכצוטון, פון איין זייט טענה'סטו אז מ'קען נישט אינגאנצן דיסמיסן די אלע מעשיות, און אזויפיל האט עס צו זיך אז דו וועסט עס טראסטן דעם ביסל מער ווי א לאטערי. פון די אנדערע זייט איז אבער דא די סטאטיסטיקעל שאלה, די לאטערי ווי נישט ווי האט עפעס א פראבעביליטי פון ארבייטן - איינס פון הונדערטער מיליאנען גייען בהכרח געווינען (און אייביג געווינט דאך איינער), איז דא דא א שאנס אחד מיני אלף אז ס'זאל פאלן ביי מיר, משא"כ על הצד אז די אלע מופתים זענען פון פינגער געזויגן און בלויזע קאנפירמאציע סעלעקשאן בייעס - האט עס דאך לכאו' בכלל נישט קיין סטאטיסטיקעל פראבעביליטי צו ארבייטן.
נו וואס טו מיר אין אזא פאל?
 
הער אויס.. איך הער דאך נאר וואס ער זאגט.. אז זי האט נישט געקענט עסן ביז יעצט, אין פונקט נאכן גיין צי קערעסטיר האט זי אנגעהויבן קענען..

אזויפיל נעם איך ארויס פון דעים.. אז ווען איינער פרעגט מיר וואס ער זאל רעדער טוען, גיין צי רבי שייעלע, אדער קויפן די לאטערי,
וואלט איך געזאגט די ערשטע..
אן אפי' הערן עפעס מער פון זיינע אייגענע ווערטער, ווייס איך אז ס'איז א פסיכאלאגישע פראבלעם געווען, אדער עפעס ענליך. ווייל אויב איז עס א פיזישע פראבלעם, וואס העלפט איהם יעצט אז זי האט געוואלט פלוצלינג עסן? ווי אויך זאגט ער קלאר אז זי האט נישט "געלאזט" ביז יעצט. ער דערמאנט נישט קיין ווארט וועגן פיזיש נישט קענען עסן.

איז דא צוויי מעגליכקייטן.

1. רבי ישעיה'לע זיצט אין קבר און הערט אויס זענען געבעטן און גייט זיך איינבעטן ביי כביכול. ס'איז איהם געלונגען. געהאלפן!

2. עפעס אנדערש איז געשען בדרך הטבע, למשל אז די מיידל האט מיטגעהאלטן ווי דער טאטע נעמט צאם געלט און גייט אין א ווייטע פלאץ וכו'.... די גאנצע פאמיליע איז געווען אויף מיט די איידיע אז ס'קומט א ישועה.... און עפעס האט געקליקט ביי איר אין מח אז אפשר איז אקעי צו נעמען עפעס אין מויל... (איך שפעקוליר נאר.)


יעצט אויף צו וויסן פאר זיכער, דארף מען פשוט מאכן א שטודיע צו וויסן וועלכע זאך איז געווען דער גורם. א גוטע שטודיע וואלט געווען צו שיקן טויזנטער חברה אהין און זעהן אויב באמת א גרעסערע פראצענט פון די וואס גייען ווערן געהאלפן, קעגן אנדערע וואס גייען נישט. די טויזענטער מענטשן וואס גייען האמיר דאך שוין... ליבי אומר לי אז אויב נעמט מען ציילן די נישט געהאלפענע וועט נישט גוט זיין....
 
דאס איז אן אינטרעסאנטע נקודה אדורכצוטון, פון איין זייט טענה'סטו אז מ'קען נישט אינגאנצן דיסמיסן די אלע מעשיות, און אזויפיל האט עס צו זיך אז דו וועסט עס טראסטן דעם ביסל מער ווי א לאטערי. פון די אנדערע זייט איז אבער דא די סטאטיסטיקעל שאלה, די לאטערי ווי נישט ווי האט עפעס א פראבעביליטי פון ארבייטן - איינס פון הונדערטער מיליאנען גייען בהכרח געווינען (און אייביג געווינט דאך איינער), איז דא דא א שאנס אחד מיני אלף אז ס'זאל פאלן ביי מיר, משא"כ על הצד אז די אלע מופתים זענען פון פינגער געזויגן און בלויזע קאנפירמאציע סעלעקשאן בייעס - האט עס דאך לכאו' בכלל נישט קיין סטאטיסטיקעל פראבעביליטי צו ארבייטן.
נו וואס טו מיר אין אזא פאל?
ביי "פינגער געזויגן" מיינסטו צי זאגן אז די חברה וואס דערציילן פערסאנעל מעשיות זאגן פשוט ליגנט?

לאמיר נעמען דעי מעשה וואס מ'רעדט דא, איז אדער זיין טאכטער געווען אייביג געזינט, אדער קיינמאל נישט אויסגעהיילט געווארן?
 
דאס איז אן אינטרעסאנטע נקודה אדורכצוטון, פון איין זייט טענה'סטו אז מ'קען נישט אינגאנצן דיסמיסן די אלע מעשיות, און אזויפיל האט עס צו זיך אז דו וועסט עס טראסטן דעם ביסל מער ווי א לאטערי. פון די אנדערע זייט איז אבער דא די סטאטיסטיקעל שאלה, די לאטערי ווי נישט ווי האט עפעס א פראבעביליטי פון ארבייטן - איינס פון הונדערטער מיליאנען גייען בהכרח געווינען (און אייביג געווינט דאך איינער), איז דא דא א שאנס אחד מיני אלף אז ס'זאל פאלן ביי מיר, משא"כ על הצד אז די אלע מופתים זענען פון פינגער געזויגן און בלויזע קאנפירמאציע סעלעקשאן בייעס - האט עס דאך לכאו' בכלל נישט קיין סטאטיסטיקעל פראבעביליטי צו ארבייטן.
נו וואס טו מיר אין אזא פאל?
הממממ....

דאס איז נישט די עיקר נקודה.

אוואדאי איז דא א פראבעביליטי אז גיין צו רבי ישעיה'לע וועט ארבעטן.
די נקודה דא איז אז ס'איז "נישט העכער" ווי די פראבעביליטי פון די וואס גייען נישט.

אזוי מיין איך.
 
ביי "פינגער געזויגן" מיינסטו צי זאגן אז די חברה וואס דערציילן פערסאנעל מעשיות זאגן פשוט ליגנט?

לאמיר נעמען דעי מעשה וואס מ'רעדט דא, איז אדער זיין טאכטער געווען אייביג געזינט, אדער קיינמאל נישט אויסגעהיילט געווארן?
לאו דוקא דא.
קודם כל די מעשה איז דאך נישט אויף וואס דו בויעסט דיין טראסט אין צדיקים בכלליות, עס איז געבויט שוין פון שבחי בעל שם, מנחם מענדל, י"ג אורות, מחניים ביכלעך, מיט ר' יוסף חיים גרינוואלד קאמבינירט. און אויף א טייל פון יענע קען מען זיכער זאגן עס איז פון פינגער געזויגן!
בכל אופן, די קארעלאציעס און קאוזאציעס וואס מ'שטעלט אלס צאם ביי די מעשיות דאס איז בעיקר וואס איך האב געמיינט ביי 'געזויגן'..
 
הממממ....

דאס איז נישט די עיקר נקודה.

אוואדאי איז דא א פראבעביליטי אז גיין צו רבי ישעיה'לע וועט ארבעטן.
די נקודה דא איז אז ס'איז "נישט העכער" ווי די פראבעביליטי פון די וואס גייען נישט.

אזוי מיין איך.
נישט דאס האב איך געמיינט פארשטייט זיך, איך רעד עס זאל האבן קאוזעישאנאל פראבאביליטי..
 
Back
Top