- זיך איינגעשריבן
- אפר. 27, 2025
- מעסעדזשעס
- 141
- רעאקציע ראטע
- 344
- פונקטן
- 63
ביי ביידע ציפט די אויגן נאכדעם...ווי איינער זאל זאגן אז די אפעקטס פון עסן ירושלימער קוגל און זיך באדן אין ים המלח איז היינו הך
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ביי ביידע ציפט די אויגן נאכדעם...ווי איינער זאל זאגן אז די אפעקטס פון עסן ירושלימער קוגל און זיך באדן אין ים המלח איז היינו הך
מודה אני, אז אז עס פאסיג צוזאגען אל תדין את חבירך עד שתגיע למקומו , און איך בין נישט געפלאגט פון די עפעקטס פון די סייקעדעליקס, וואסלויט פון דיין שרייבן איבער סייקעדעליקס קוקט אויס ווי דו ווייסט נישט וואס סייקעדעליקס איז בכלל און וואס די מענטש שפירט ווען ער נעמט עס און דערפאר שרייבסטו וואס דו שרייבסט.
און ס'איז אקעי אז דו ווייסט נישט, מ'דארף נישט אלעס וויסן אבער צו געבן אזא שטעל צוזאם ביי פאולער מיט סייקעדעליקס איז אזוי ווי איינער זאל זאגן אז די אפעקטס פון עסן ירושלימער קוגל און זיך באדן אין ים המלח איז היינו הך
"ובארוהו" – הלא הוא הראב"ד בספר בעלי הנפש (שער הקדושה): וז"ל, בני תמורה מתכוין לערוה ונזדמנה לו אשתו, וי"מ אף בשתי נשיו שמכון לאחת ונזדמנה לו אחרת, ויש ששואלין לזה הפירוש א"כ יש מן השבטים שהם בני תמורה שהרי יעקב אבינו לרחל נתכוון ונזדמנה לו לאה י"ל דעדיין לא נתנה תורה א"נ שלא נתעברה בלילה ההוא. אי קשיא הא קשיא מאחר שהוא שוגג והוא סבור שהיא היא המתכוין אליה למה נקרא מורד ופושע אלא מחוורתא כלישנא קמא עכ"ל. והיינו שלמסקנא סובר שלאה התעברה בלילה ההיא, ובגלל שיעקב לא ידע לא נחשב ראובן כבני תמורה. | בזוהר פרשת וישב (קע"ו ע"ב): "בא ראה כמה גורם מעשה אדם, שהרי כל מה שהוא עושה, נרשם ועומד לפני הקדוש ברוך הוא. שהרי יעקב, בשעה שנכנס ללאה, כל אותו הלילה היה רצונו ולבו ברחל, שחשב שהיא רחל, ומאותו שמוש וטפה ראשונה ומאותו רצון התעברה לאה, ובארוהו, שהרי אלמלא שיעקב לא ידע, לא יעלה ראובן בחשבון. ועל זה לא התעלה בשם ידוע, אלא שמו סתם ראובן". | א. הסיבה שראובן לא נחשב לבני תמורה |
"ובארוהו" – הלא הם התוס' על הגמ' בשבת (י' ע"ב): "ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים". תוס': "ה''ג נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים. ואע''ג דבלאו הכי נגזר דכתיב (בראשית טו) ועבדום וענו אותם שמא לא היה נגזר עליהם עינוי כ''כ, אלא ע''י זה שהרי ארבע מאות שנה התחילו קודם שנולד יצחק ל' שנים". | בזוהר פרשת וישב (קפ"ג ע"א): "רבי אלעזר פתח ואמר בא ראה כמה גרמה לו אותה אהבה שאהב אותו יותר, שגרם לו שהגלה מאביו, וגלה אביו עמו, וגרם להם גלות ולשכינה שגלתה ביניהם, ואף על פי שנגזרה הגזרה, ובארוהו שבשביל כתנת הפסים שעשה לו יותר, מה כתוב? ויראו אחיו". | ב. כתונת פסים וגזירת הגלות |
הם דברי הרד''ק שם: "ויאמר לו הנני. אף אביו לא חשב זה שאילו ליבו היה נוקפו בזה לא היה שולחו. וכל המעשה הזה סיבה מאת האל בורא עלילות על בני אדם, כדי שירדו אבותינו בסיבה זו למצרים כאשר נגזר בבין הבתרים". | בזוהר פרשת וישב (קפ"ד ע"א): "וכי יעקב השלם, שהיה אוהב את יוסף מכל בניו והיה יודע שכל אחיו היו שונאים אותו, למה שלח אותו אליהם? אלא הוא לא חשד עליהם, שהיה יודע שכלם היו צדיקים ולא חשד אותם, אלא הקדוש ברוך הוא גרם את כל זה כדי לקים את הגזרה שגזר בין הבתרים". | ג. יעקב לא חשד את השבטים |
זוהי שאלת התוספות במסכת סנהדרין (ג' ע"ב), וזה לשונם: "מלך מותר. ופירש''י שם: בספר שמואל (א, ח, י"ד) בניכם ובנותיכם יקח וכיוצא בהם. תימה למה נענש אחאב על נבות כיון שלא רצה למכור לו כרמו". ובגליון הש''ס שם הקשה הגרעק''א: "תימה, קושיא זו היא בזוה''ק פרשת וישב". | בזוהר פרשת וישב (קצ"ב ע"ב): "ועוד, מה הטעם נענש עליו אחאב? שהרי דין התורה ששם שמואל לפני ישראל כך הוא, שכתוב (שמואל א, ח, י"ד את שדותיכם וכרמיכם וזיתיכם הטובים יקח, ואם אחאב נטל אותה כרם בנבות, דין היה! ועוד, שהיתה לו כרם אחרת, או זהב, ולא רצה". | ד. למה נענש אחאב |
הרמב"ן בפירושו לפסוק (בראשית מ"א, ב'), כתב: "ואולי הוא מלשון אחווה, בעבור היות מיני העשבים רבים גדלים יחד". | בזוהר פרשת מקץ (קצ"ד ע"א): "ותרעינה באחו בחברותא באחוותא". | א. 'באחו – באחווה' |
ממש כדברי הרמב''ן (שמות ה', ג'): "והנה פרעה היה חכם גדול ויודע את האלהים ומודה בו, כאשר אמר הוא או מורישו ליוסף, אחרי הודיע אלהים אותך (בראשית מא, לט), איש אשר רוח אלהים בו (שם, לח), אבל לא היה יודע את השם המיוחד, וענה לא ידעתי את ה' ". | בזוהר פרשת מקץ (קצ"ד ע"א): "רבי אבא אמר, בא ראה, באותו פרעה הרשע, שהוא אמר (שמות ד) לא ידעתי את ה', ופרעה היה חכם מכל מכשפיו, אלא ודאי השם של אלהים היה יודע, שהרי כתוב הנמצא כזה איש אשר רוח אלהים בו. ומשום שמשה לא בא אליו אלא בשם של ה', ולא בשם של אלהים, וזה היה קשה לפניו מן הכל" | ב. חכמת פרעה |
האבן עזרא בפירושו לפסוק (בראשית מ"א, מ"ה): "יצא ועבר על כל מקום והכריזו עליו כדי שיכירוהו". | בזוהר פרשת מקץ (קצ"ז ע"א): "ויעבר בכל ארץ מצרים אמר רבי חזקיה מאי טעמא ויעבור בכל ארץ כדי לשלט, שכך מכריזים לפניו". | ג. ויעבר בכל ארץ מצרים |
הרד"ק בפירושו לפסוק, (בראשית מ"ב, א'), כותב: "כי ראה אנשי הארץ באים עם תבואה". | בזוהר פרשת מקץ (קצ"ז ע"ב): "וירא יעקב כי יש שבר במצרים - תבואה ממש, שהרי על כן שלח ה' רעב לעולם, כדי להוריד את יעקב ואת בניו לשם, ועל זה ראה את בני הארץ שהיו מביאים משם תבואה". | ד. 'שבר במצרים' |
מקורו מדרש רבה: "ויחי יעקב בארץ מצרים (בראשית מז, כח), למה פרשה זו סתומה מכל הפרשיות של תורה, אלא כיון שנפטר אבינו יעקב התחילה שעבוד מצרים על ישראל". אך הלשון בזוהר ממש כרש''י: "ויחי יעקב. למה פרשה זו סתומה, לפי שכיון שנפטר יעקב אבינו, נסתמו עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד, שהתחילו לשעבדם". | בזוהר פרשת ויחי (רט"ז ע"ב): "ויחי יעקב בארץ מצרים. למה פרשה זו סתומה? רבי יעקב אמר, בשעה שמת יעקב, נסתמו עיניהם של ישראל. רבי יהודה אמר, שאז ירדו לגלות והשתעבדו בהם". | א. למה פרשת ויחי סתומה |
מקורו בתוס' מסכת סוטה ל"ו: "כתב רבינו משה הדרשן ואין איש מאנשי הבית (שם בבית דמשמע דוקא מאנשי הבית) לא היה שם מכלל דאיש אחר שלא מאנשי הבית, כלומר, חלוק ומופלג מתורת אנשי הבית היה שם, וזהו דמות דיוקנו של אביו". | בזוהר פרשת ויחי (רכ"ב ע"א): "ויבא הביתה לעשות מלאכתו ואין איש מאנשי הבית. האי קרא הכי מבעי ליה, ואין איש בבית. מהו מאנשי הבית. אלא לאכללא דיוקנו דיעקב, שהיה שם ואשתכח תמן. ובגיני כך מאנשי הבית, אבל איש אחר היה שם". | ב. 'ויבא הביתה ואין איש מאנשי הבית' |
הרשב"ם בפירושו לפסוק, (בראשית מ"ח, ט"ו) כותב: "ויברך את יוסף": ברכת הבנים היא ברכת האב". | בזוהר פרשת ויחי (רכ"ז ע"א): "ויברך את יוסף ויאמר האלהים אשר וגו'. צריך להיות כתוב ויברכם, אז מה זה ויברך את יוסף, ולא מצאנו כאן שיוסף התברך? אמר רבי יוסי, דוקא את, כתוב את יוסף, הברכה של בניו היתה, וכאשר מתברכים בניו, הוא מתברך. שברכה של בניו של אדם ברכתו היא". | ג. 'ויברך את יוסף' - ברכת הבנים |
מקורו ברש"י (בראשית מח טז): "המלאך הגואל אותי מלאך הרגיל להשתלח אלי בצרתי". | בזוהר פרשת ויחי (ר"ל ע"א): "הגאל"!? "אשר גאל" צריך היה לכתוב! מה זה "הגאל"? משום שהוא תמיד נמצא אצל בני אדם, ולא זז מאדם צדיק לעולמים". | ד. הגואל מלאך הרגיל להשתלח |
לשון רד"ק (תהילים ק"ד, י"ט): "'ירח למועדים'. אמר: עשה הירח כן להיותו חסר ומלא לדעת המועדים, כלומר לחלוק בו זמני השנה שהם שנים עשר, כי בכל חדש וחדש מתחדש באורו ובזה נדע זמני השנה, יש לנו תועלת האור ותועליות אחריות: "שמש ידע מבואו". הנה הסכימו החכמים כולם כי הירח גוף שחור, אין לו אורה אלא מהשמש כפי התקרבו מהשמש וכפי התרחקו, והנה הירח כולו אין אורו מעצמו אלא מזולתו וזהו בואו למועדים, ולא כן השמש כי אורו מעצמו." | בזוהר פרשת ויחי (רל"ו ע"ב): "רבי יוסי פתח, (תהלים קד) עשה ירח למועדים וגו'. עשה ירח, כדי לקדש בו ראשי חדשים וראשי שנים. ולעולמים הלבנה מאירה רק מן השמש, וכששולטת השמש - לא שולטת הלבנה, וכשמתכנסת השמש, אז שולטת הלבנה, ואין חשבון ללבנה אלא רק כשמתכנסת השמש". | ה. 'ירח למועדים' - לקדש בו ראשי חדשים |
כדעה שהביא האבן עזרא בתהלים שם: "אמר ר' משה כי זכרנו הזכרים שלנו ויברך בית ישראל הנקבות. ואין זה נכון, כי בית אהרן אינם נקבות איש וביתו בכל המקרא, רק זכרנו מגזרת זכירה. והאות על זה שהוא קמץ, כי אילו היה מגזרת זכרים היה הרי"ש בקמץ קטן, רק הטעם השם שזכרנו תמיד הוא יברך אלה הבוטחים בו ושב להזכירם". | בזוהר פרשת ויחי (רל"ו ע"ב): "ר' יוסי פתח ואמר: "ה" זכרנו יברך, יברך את בית ישראל וגו". "ה" זכרנו יברך'- אלו הגברים. "יברך את בית ישראל" - אלו הנשים". | ו. 'ה' זכרנו יברך' - זכרים ונקבות |