ווער האט געשריבן דעם זוהר הק'

לאמיר האלטן קאפ.

חוץ די באקאנטע ר' זירא איז געווען נאך א ר' זירא וואס פאר אלע ספרי חז"ל איז ער נישט געווען וויכטיג צו דערמאנען נאר אין זוהר.
חוץ די באקאנטע ר' חגי איז געווען נאך א ר' חגי וואס פאר אלע ספרי חז"ל איז ער נישט געווען וויכטיג צו דערמאנען נאר אין זוהר.

די ליסטע גייט נאר ווערן לענגער
 
רבי זירא האט מען נאך נישט געוויזן.

דער אמורא ר' חגי איז גארנישט אזוי באקאנט אויך נישט. ער ווערט דערמאנט דריי מאל אין ש"ס בבלי.

אבער פון דער ירושלמי קדשים האב איך געמוזט גלויבן אז א נייע אמורא באלאנגט אין יעדער מסכת. און דער זהר'ס ברענגן נייע תנאים איז א ראיה אז עס איז נישט קראנט. איך זעי שוין די לאגיק.
 
חוץ די באקאנטע רב ייבא סבא איז געווען נאך א ר' ייבא סבא וואס פאר אלע ספרי חז"ל איז ער נישט געווען וויכטיג צו דערמאנען נאר אין זוהר.
 
חוץ די באקאנטע ר' חזקיה איז געווען נאך א ר' חזקיה וואס פאר אלע ספרי חז"ל איז ער נישט געווען וויכטיג צו דערמאנען נאר אין זוהר.
 
ר׳ חיים סאלאוויציק האט אמאל געזאגט, אז מען האט איין קשיא זאגט מען א תירוץ צוויי זאגט מען נאך איינס, דריי זאגט מען שוין א יסוד וואס ענטפערט אלע
 
איך ווארט נאך פאר א קשיא. עי' כאן

לסיומא דמילתא, די פשטות איז אז עס זענן געווען הונדרעטער אדער טויזענטער מענטשן מיט די נעמן אין יענער צייטן. די חידוש איז נישט 'תרי ר' זירא הוי', נאר אז עס זאל נאר זיין צוויי איז גאר די חידוש.
לגבי די אנדערע קשיא, פארוואס טרעפט מען נישט די אלע מענטשן פון די זהר אין אנדערע ספרי חז"ל, איך מיין אז די קשיא איז גאר א שוואכן. פונקט ווי בדורות האחרונים, האבן מיר נישט קיין איין תשובה פון דער לשם, דער אריז"ל, דער רמ"ק, אדער ר' יצחק סגי נהור, אבער אין קבלה האבן מיר אסאך, איז דעמאלס אויך אזוי געווען. געוויסע תנאים האבן זיך אויסגעצייכענט אין ביידע נושאים, כגון רשב"י ובנו, ווי אויך דער גר"א בדורות האחרונים., אבער נאר געציילטע.
 
לעצט רעדאגירט:
@מסתת הרים וויל דא קלאר זאגן אז עס איז אלס א 'עולם גולם' follow the herd שיטה, און די גאנצע מיינונג אז רמד"ל איז געווען א בייזוויליגע זייפן וואס האט געמאכט א שפיצל אויף כלל ישראל, שטימט נישט מיט דיין מיינונג. און פון דעם רעד איך.

טראכט אריין. קומט א איד און טענהט ער האט א כת''י מזמן רשב''י. ווען מען בעט אים די כת''י זאגט ער אז זיין ווייב האט עס פארברענט. די כת''י איז געשריבן מיט אן אראמיש וואס קיינער האט נישט גערעדט אין היסטאריע און דער מענטש איז נישט קיין זייפן? איך וואלט ענדערש געגלייבט אז מלאך גבריאל האט איבערגעגעבן א ספר אין א נייע דזענער אראביש, פאר דער רסיל אללה מחמד.

צי רמד''ל האט געמאכט א 'שפיצל' אויף כלל ישראל? לדעתי 99% אז יא. צי ער איז געווען א רשע און א ליגנער? אויף דעם שרייבט דער חתם סופר אז ניין ווייל חז''ל זענען דאס מתיר באופן שיתקבלו דבריו (יעצט קען מען דן זיין צי חז''ל זענען ליגנער...).

עס איז ממש מערקבאר ווי די סיסטעם ארבעט. די פראפאגאנדא האט דיר איינגערעדט א חתם סופר, און פון דעם פרעגסטו אפ דברים ברורים. דער חתם סופר האט נישט געהאלטן אז יעדער מנהג איז מחייב. ניין. דיין רביס האבן געזאגט ליגענט. נאר א מנהג געבויט אויף ספרים חיצונים, ד.ה. דעות יחידאות פון תנאים ואמוראים, איז מחייב. נישט יעדער קען זיך מאכן פאר א תנא ואמורא, און ממילא דאס האט גארנישט מיט די שאלה.

איך בין ח''ל גאנץ בקי בשו''ת חתם סופר. ביזט גערעכט אז נאר ווען עס איז דא א שיטה ווערט עס א מנהג און א נדר, נאר עס איז מיר אינטערעסאנט געווען פארוואס ער גייט נישט מיט 'החדש אסור מן התורה' וואס איז אפילו ביי מנהגים וואס האבן נישט קיין מקור (כגון תגלחת נשים דלשונו היא 'מנהג ישראל'), לכאורה מפני רחבא דמילתא.

ווי עס זאל נאר זיין, שרייבט דער חתם סופר קלאר אז ער נעמט אן ווי דער יעב''ץ לגבי די יחוס פון די זוהר להרשב''י (בנוסף פון זיין תלמיד'ס עדות - אגב די ספר האט א הסכמה פון דער שבט סופר). בלייבט שווער ווי אזוי ער פארלאזט זיך אויף די זוהר לגבי הלכה. אויף דעם טענה איך אז זוהר האט די זעלבע שטארקייט ווי תלמוד וויבאלד ביידע האט כלל ישראל אנגענומען וכדברי המגיד משנה הידועים לגבי סמכתו של התלמוד.

עס איז טאקע נישט מער ווי א מנהג טוב. ווער האט געזאגט אז עס איז געווען א פארשפרייטע זאך? וואס האט פארשפרייט מיט די זהר צו טון? די לייקענערס ברענגן א ראיה פון דעם אז דער זהר האט עפעס גענומן פון די קריסטן, און דא זעט מען אז מיט קריסטן האט עס גארנישט.

View attachment 530

לערן גוט די ספר האשכול, וועסטו זען א. ביי נאכט דאווענט מען וועגן די חרבן דייקא, און ב. איינער פון די זמנים איז חצות
View attachment 529

דער זוהר איז די ערשטע וועלכע שטעלט אוועק חצות אויף דאווענען פאר 'גאולה' (עיין במג''א סימן א' 'בעלי קבלה'). דו האסט געברענגט א פסוק פון ''איין'' מלך וועלכע האט געדאווענט אויף ''משפטי צדקך''. יעצט ברענגסטו ראב''ם אז חצות איז א גיטע צייט פאר ''התבודדות''. און צום לעצט ברענגסטו די ספר האשכול וואס כידוע לכל איז איין שטיק זיוף (און איז לדעת פרופסור תא שמע באשאפן געווארן דורך... רמד''ל!).

זאגט נאר, פון יוסף סמיט'ס ספר האלסטו אויך?
 
די גרעסטע פלא פונעם ספר הזוהר איז נאך דאס אויסדרוק וואס שטייט דארט פילצאליגע מאל "קמו כל התנאים והאמוראים ואמרו וגו'"? די פלא איז סיי לשיטת די וואס נעמען אן יעדעס ווארט פונעם ספר כפשוטו ווייל דאס איז אוממעגליך צו פאסירן, און סיי לויט די וואס זאגן אז ר' משה די ליאון האט פרובירט איינעם אפצונארן דא ווייל וויאזוי פונקטליך האט ער געפלאנט אויסצונארן מענטשן מיט'ן שרייבן זאכן וואס זענען נישט מעגליך במציאות, הגם לויט די לעצטערע איז די קשיא נישט אזוי שווער ווייל די פאקט האט זיך ארויסגעשטעלט אז ס'האט געארבעט.
 
לעצט רעדאגירט:
מיין געפיהל איז אז ר' משה דיליאון האט לאו דוקא פרובירט אויסצונארן, נאר דאס אליין איז געווען א חלק פון זיין מיסטעסיזם (איך האף מ'פארשטייט וואס איך מיין), וועגן דעם האט ער נישט געזוכט אזוי ווייט צו פארדעקן די פאקט אז ער האט עס געשריבן, און אין אסאך פלעצער איז ער גאר מרמז דערויף. זעה באריכות אינעם קונטרס לאתחדשא על ידו דמשה.
 
לעצט רעדאגירט:
עס איז נישט געווען בכוונה, שוין פאראכטן.
 
טאמער מ'איז גרייט נאכצוגעבן די טענות פון שמות התנאים, ווי אויך תיקון חצות, קען מען ווייטער גייען. אבער שפרינגן פון איין טענה צום צווייטן פאראורזאכט א בלבול (לכאורה כוונתן של דברים).

אז הגענו! די ראיה פון די שמות התנאים, ווי אויך פון די 'נייע מושגים' שבזהר, אדער 'מקורות אחרות' שבזהר, זענן ביידע נישט נאר אפגעפרעגט, נאר א שטארקן פראגע צייכן אויף יעדער וואס ברענגט זיי אראפ. זיין כח ההגיון וההקש איז כנראה נישט צו אנטוויקעלט. די חוקרים למיניהם מעגן זיך שוין אביסל שעמן פון זייער טראכטסגאנג.

ויבא טענה חדשה. פארוואס זאל מען יא גלויבן איינער וואס זאגט אז זיין ווייב האט פארברענט די כתב יד? איך לייג די טענה אויף די זייט ביז איך וועל הערן פון די בני פלוגתא אז מ'האט טאקע נאכגעגעבן די פריערדיגע טענות. איך האלט נישט ביים זיך באטייליגן אין די בלבול המוחין.


(לגבי די טענת זיוף אויף דער ספר האשכול. מה נואלו די אלע וואס פשוט'ע לאגיק האבן זיי נישט געלערנט. די שכל גייט אזוי - הער גוט צו - וויבאלד די ספר הזהר איז מזוייף, איז א ראיה אז רמד"ל איז א זייפן, און דעריבער מסתמא האט ער מזייף געווען א חלק פון ספר האשכול. אויב אזוי איז ווידער נישט דא קיין מקור צו תיקון חצות, און פון דעם איז אויסגעשפארט אז דער זהר איז מזוייף. Wash, rinse, and repeat. ווי נעמט אזא שטיק פקחות?!)
 
מיין געפיהל איז אז ר' משה דיליאון האט לאו דוקא פרובירט אויסצונארן, נאר דאס אליין איז געווען א חלק פון זיין מיסטעסיזם (איך האף מ'פארשטייט וואס איך מיין).
אוי פארשטיי איך וואס דו מיינסט, די סארט מענטשן האבן א tendency צו זאגן זאכן just to throw you off. ס׳איז די זעלבע ענין ווי ווען דער ליובאוויטשער רבי האט אפן ״מרמז געוועהן״ אז ער איז משיח, אדער ווען ברלנד זאגט אנסתי אישה.
 
טאמער מ'איז גרייט נאכצוגעבן די טענות פון שמות התנאים, ווי אויך תיקון חצות, קען מען ווייטער גייען. אבער שפרינגן פון איין טענה צום צווייטן פאראורזאכט א בלבול (לכאורה כוונתן של דברים).

קודם, אויב וואלסטו געשריבן ווי צו א מענטש מיט געפילן וואלט מיר זיכער גרינגער געווען מודה צו זיין צו דיינ'ע פונקטן. ווי עס זאל נאר זיין בין איך א מבקש אמת און אפילו דו געבסט מיר אזוי אריין, וועל איך גערן מודה זיין צו דיינע טענות אויב עס איז דעתי נוטה.
יעצט, אודאי קען מען זאגן אז זיי זענען אנדערע חכמים וועלכע ווערן נישט דערמאנט אין אנדערע מקורות, דאך איז דאס נישט די סברא חיצונה (והא ראיה, פארוואס דארף רח''ו, דער מאור עינים און דער בנ''י צוקומען צו א רוחניות'דיגע מציאות פון ה'זוהר נתחבר בגן עדן' וכדומה צו פארענטפערן די קשיא?).

בנוגע תיקון חצות האסטו נאכנישט געברענגט קיין איין מקור וואס שטעלט עס אוועק אלס אן אפיצעלע מנהג לקונן על החרבן (פיל נישט שלעכט אויך דער מג''א ווייסט נאר פון די בעלי מקובלים צו זאגן).

טאמער מ'איז גרייט נאכצוגעבן די טענות פון שמות התנאים, ווי אויך תיקון חצות, קען מען ווייטער גייען. אבער שפרינגן פון איין טענה צום צווייטן פאראורזאכט א בלבול (לכאורה כוונתן של דברים).

אז הגענו! די ראיה פון די שמות התנאים, ווי אויך פון די 'נייע מושגים' שבזהר, אדער 'מקורות אחרות' שבזהר, זענן ביידע נישט נאר אפגעפרעגט, נאר א שטארקן פראגע צייכן אויף יעדער וואס ברענגט זיי אראפ. זיין כח ההגיון וההקש איז כנראה נישט צו אנטוויקעלט. די חוקרים למיניהם מעגן זיך שוין אביסל שעמן פון זייער טראכטסגאנג.

די סיבה פון שפרינגען פון איין טענה צו צווייטן איז צו ווייזן אז די לאגיש'ע הסביר איז צו פארענטפערן די אלע קשיות מיט איין תירץ. וכמאמר החכם: אם תירוץ אחד יפתור עשרה קשיות, אז יש לך עשרה ראיות לאותו תירוץ. כלומר, די קשיא פון די שפראך, די קשיא פון די חכמים הנזכרים, די עדות פון זיין ווייב און טאכטער, און די פאקט אז עס ווערט דערמאנט שפעטער'דיגע ערפינדונגען (כגון שעון המים וכדירת הארץ), קענען אלע פארענטפערט ווערן פאר זיך. אבער זיי 'אלע צוזאמען' ווייזן אויף א שפעטער'ע מחבר.

אגב,איך ווייס נישט פון וואו דיין האס צו די חוקרים קומט. רוב רובם פון די חוקרים זענען מבקשי האמת מיט א תמימות. גרשום שלום האט אנגעפאנגען זיין פארש ארבעט אויף די זוהר בכדי אויפצווייזן אז רשב''י האט עס מחבר געווען, אבער ווען ער האט געזען די צענדליגע ראיות פארקערט האט ער פובליצירט די מסקנא.

הגם איך בין נישט מודה צו דיר, דאך בעט איך דו זאלסט יא מסביר זיין פארוואס מען זאל גלייבן אן איין איינציגע מאן, אן קיין שום ראיות חיצוניות, אז א ספר וואס איז רעוואלטציאניש אין אידשיקייט איז טאקע אויטענטיש. ובפרט אויב נעמסטו אן די ראית הכוזרי אויף אמיתת התורה.
(לגבי די טענת זיוף אויף דער ספר האשכול. מה נואלו די אלע וואס פשוט'ע לאגיק האבן זיי נישט געלערנט. די שכל גייט אזוי - הער גוט צו - וויבאלד די ספר הזהר איז מזוייף, איז א ראיה אז רמד"ל איז א זייפן, און דעריבער מסתמא האט ער מזייף געווען א חלק פון ספר האשכול. אויב אזוי איז ווידער נישט דא קיין מקור צו תיקון חצות, און פון דעם איז אויסגעשפארט אז דער זהר איז מזוייף. Wash, rinse, and repeat. ווי נעמט אזא שטיק פקחות?!)

עס זעט מיר דא שטארק אויס אז דו האסט קיינמאל נישט דורך געטון די פולמוס סביב הדפסת ספר האשכול (מען קען עפענען אן 'אשכול' איבער דעם...). עס איז ממש מוסכם ביי אלע חוקרים אז עס איז נישט אויטענטיש אפגעזען די זוהר. אלס א פינקאטיש'ע אנעקדאט האב איך צו געברענגט תא שמע'ס השערה אז רמד''ל האט עס געפאלטשט מפני דהוא מרא דשמעתתא, אבער עס האט באמת נישט מיט די דיון.
 
עס איז מער ווי דעם, איינער האט דאס שוין דערמאנט אויבן, איינמאל מען הייבט אן מיט די סארט טענה און מען נוצט דאס אקראס די באורד, איז דאך אין לדבר סוף, ווייסטו דאך שוין גארנישט צי דער ר' שמעון ור' אלעזר וואס ווערן דערמאנט דארט זענען די זעלבע ווי אינזער ר'"ש פון די גמרא.

קען לעולם זיין אז דער זוהר איז באמת אויטענטיש, עס איז פשוט א קעיס פון מיסטעיקען אידענטיטי, מען רעדט בסך הכל פון אידן וואס האבן געלעבט בימי הגאונים, גארנישט קיין שייכות מיט ר'"ש פון חז"ל
 
איך האב נישט קיין צייט יעצט פאר אלס, אבער די ערשטע טענה פון תיקון חצות איז פשוט פארגעסן די נושא.

מאנכע ווייסן פאר זיכער אז דער זהר האט גענומן 'תיקון חצות' פון די קריסטן. און די זיכערקייט קומט פון דעם אז די זהר איז געשריבן געווארן נאך די קריסטליכע רעליגיע, און קיין אנדערע מקור איז נישט דא צו תיקון חצות. נניח אז די סארט לאגיק האלט זיך ערגעץ אויף, מ"מ האט עס גארנישט מיט די גאולה. דאס איז פשוט געטוישט די גאול פאוסטס. אז חצות איז א זמן תפילה איז געברענגט אין עטליכע מקורות, נאך איידער די זהר און די קריסטן. די פסוק אין תהלים איז שוין גענוג פאר דעם. ווידער די קריסטן האבן גארנישט מיט די גאולה. ווי קומט עס דא אריין?
 
Back
Top