איז מעגליך ידיעה און בחירה אויף איינמאל?

פאר וואס זאל מען נישט טשענזשען דעם ענווייראמעמט
וועט מען נישט דארפן תפיסות
אפגעזעהן יא בחירה צו נישט, וואלט טוישן די ענווייערמענט זיכער ארפגעברענגט די פארברעכן נומערן, איי וואס טוט מען עס נישט? ווייל עס איז עקסטריעמלי שווער און בפשטות אוממעגליך צו טוישן די ענווייערמענט פון די גאנצע וועלט קעגן פארברעכן.
מיין פוינט איז , אז עס איז נישט שייך צי געבן אן עונש ,אויב איז ער גיוועהן אן אונס דארך ידיעת ה׳
איינער וואס איז געווארן געפראגרעמט דורך איינעם צו הארגענען יעדע מענטש וואס ער זעהט, דארף מען לאזן ארומשפאצירן אויפן גאס? זיכער אז נישט! איי עס איז נישט זיין שולד? נו, ווען איינער הארגעט אפאר מענטשן בטעות איז עס אויך נישט זיין שולד (און מען זיצט פיין פאר דעם, אפי ווען די אנגעקלאגטער האט בכלל נישט פארנאכלעסיגט אין גארנישט) מען קען פשוט נישט לאזן אזא פערזאן אין פאבליק.
 
דאס איז אלס פרעווענשען
איך מיין אבער אלס עונש
איז נישט שייך אויב עס איז פרי דעטערמינד
עז איז אהנגינומען א קאנסעפט פון עונש
על כל פנים אויך די וועלט .
 
איך מיין אבער אלס עונש
איז נישט שייך אויב עס איז פרי דעטערמינד
סאו דו זאגט אז מען מעג נישט געבן קיין עונש אויב וועט עס גארנישט אויפטון חוץ באשטראפן די מענטש, קען זיין.
אבער די פאקט איז, אז יעדע עונש טוט אויף. צו דורך דערשרעקן אויפן צוקונפט, צו דורך אפהאלטן געפארפולע מענטשן פון זיך דרייען אין פאבליק,
סאו, די טענה אז אויב עס איז נישטא קיין בחירה מעג נישט זיין קיין תפיסות, איז נישט רעלעוואנט
 
סאו דו זאגט אז מען מעג נישט געבן קיין עונש אויב וועט עס גארנישט אויפטון חוץ באשטראפן די מענטש, קען זיין.
אבער די פאקט איז, אז יעדע עונש טוט אויף. צו דורך דערשרעקן אויפן צוקונפט, צו דורך אפהאלטן געפארפולע מענטשן פון זיך דרייען אין פאבליק,
סאו, די טענה אז אויב עס איז נישטא קיין בחירה מעג נישט זיין קיין תפיסות, איז נישט רעלעוואנט
הוא אשר דברנו
אויב א עונש קען אפהאלטן איז דאך קלאהר
אז עס יא דא בחירה ,
 
הוא אשר דברנו
אויב א עונש קען אפהאלטן איז דאך קלאהר
אז עס יא דא בחירה ,
די שאלה איז וואס דו מיינסט מיט בחירה. מ'קען זאגן אז עונש ארבעט אז די מענטש איז דעטערמינד נישט צו טוהן די עולה. אבער עס מיינט נישט אז ווען מ'דרייט צוריק די זייגער און די מענטש טרעפט זיך נאכמאל אין די זעלב מצב וואלט ער געקענט טוהן אנדערש.
 
די שאלה איז וואס דו מיינסט מיט בחירה. מ'קען זאגן אז עונש ארבעט אז די מענטש איז דעטערמינד נישט צו טוהן די עולה. אבער עס מיינט נישט אז ווען מ'דרייט צוריק די זייגער און די מענטש טרעפט זיך נאכמאל אין די זעלב מצב וואלט ער געקענט טוהן אנדערש.
אונז זעמער דן אויב עס איז דא א בחירה מחמת
ידיעת ה׳ העתיד , ממילא קען מען נישט בוחר זיין
אנדערש פון זיין ידיעה
אין די תורה שטייט ובחרת בחיים
אויך גיבט די תורה עונשים וואס ווייזט אז עס איז דא בחירה
לעניינינו צי פארענטפערן דארף מען זאגן אז די
ידיעת ה׳ נעמט נישט אוועק בחירה
ווי אזו עס ארבעט פונקטליך קומט מען אהן צום
רמב״ם׳ס מסקנא כי לא מחשבותיכם וכו׳
 
זיין מסביר ווי אזוי עס שטימט

???
לשבר את האוזן
מען האט גינומן א פאלל פון די וואלן 2024 אלע האבן גיוויזען אז ביידען גייט געווינען
למעשה געווינט טראמפ , סאו עס איז גיוועהן א ידיעה אנדערש ווי די בחירה
עס קען זיין אפשר איז די זעלבע ביי ידיעת ה׳
אז עס איז נאר א ידיעה להיכן נוטה אבער דער
ייד האט די אלטימעיט בחירה
וואטס ראנג?
ווייל אונז וויל מיר גלייבן אז ידיעת ה׳ איז מכריח
אויב באדערט אזוי שטארק קענסטו אהנעמען
אז עס איז נישט דא אזא מין ידיעה , און דאס
איז 100% אמת על פי תורה ,אז די ידיעה פון
השם ,וואס באשאפט דעם מענטש ,איז נישט מכריח
ער צווינגט נישט קיינעם .
 
לשבר את האוזן
מען האט גינומן א פאלל פון די וואלן 2024 אלע האבן גיוויזען אז ביידען גייט געווינען
למעשה געווינט טראמפ , סאו עס איז גיוועהן א ידיעה אנדערש ווי די בחירה
עס קען זיין אפשר איז די זעלבע ביי ידיעת ה׳
אז עס איז נאר א ידיעה להיכן נוטה אבער דער
ייד האט די אלטימעיט בחירה
וואטס ראנג?
ווייל אונז וויל מיר גלייבן אז ידיעת ה׳ איז מכריח
אויב באדערט אזוי שטארק קענסטו אהנעמען
אז עס איז נישט דא אזא מין ידיעה , און דאס
איז 100% אמת על פי תורה ,אז די ידיעה פון
השם ,וואס באשאפט דעם מענטש ,איז נישט מכריח
ער צווינגט נישט קיינעם .
בקיצור זאגסטו אז גאט האט נישט קיין אבסאלוטע ידיעה, כשיטת הרלב"ג, השל"ה ועוד
 
בקיצור זאגסטו אז גאט האט נישט קיין אבסאלוטע ידיעה, כשיטת הרלב"ג, השל"ה ועוד
איך האב נישט קיין פראבלעם ציזאגן אזוי,
אויב דאס איז גער אבסאלוט וועג ,צופארשטיין דעם
ובחרת בחיים , עס איז דא אזעלכע וואס זענען
אין די מיינונג אז עס איז א מעגליכקייט , אז דער
באשאפער כל יכול , קען מסדר זיין בחירה אפילו
ער ווייסט וואס די בחירה וועט זיין ,אין ווי אזוי ער
וואלט וועהן בוחר גיוועהן ווען עס וואלט וועהן נישט
גיוועהן א ידיעה , הבוחר יבחר.
א בחירה איז דא 100% ,אזוי ווי יעדער פילט אז
ער איז בוחר ,וואס ער גייט למעשה טוהן
 
איך האב נישט קיין פראבלעם ציזאגן אזוי,
אויב דאס איז גער אבסאלוט וועג ,צופארשטיין דעם
ובחרת בחיים , עס איז דא אזעלכע וואס זענען
אין די מיינונג אז עס איז א מעגליכקייט , אז דער
באשאפער כל יכול , קען מסדר זיין בחירה אפילו
ער ווייסט וואס די בחירה וועט זיין ,אין ווי אזוי ער
וואלט וועהן בוחר גיוועהן ווען עס וואלט וועהן נישט
גיוועהן א ידיעה , הבוחר יבחר.
א בחירה איז דא 100% ,אזוי ווי יעדער פילט אז
ער איז בוחר ,וואס ער גייט למעשה טוהן
עס איז מיר זייער
שווער צו פארשטיין וואס
דו זאגסט צווישן די אפגעהאקטע שורות
אבער לאמיר דיך זאגן וואס איך
פארשטיי, וואס מיינט בחירה? עס
זענען דא וואס גייען מיט די ליבערטעריען שיטה
אויף בחירה אז ווען מ'דרייט צוריק די
זייגער אפאר מינוט וואלט זאכן געקענט זיין
אנדערש, די שיטה קען נישט האלטן אז
גאט האט אן אבאסלוטע ידיעה נאר
אויב זיי האלטן אז עס איז שייך
שני הפיכים בנושא אחד, נאכדעם איז דא
קאמפעטיביליזם וואס האלט אז כאטש
ווען מ'דרייט צוריק די זייגער וועלט גארנישט
געווען אנדעשר איז נאכאלס דו וואס דו האסט
באשלאסן וואס צוטוהן און דערפאר הייסט
עס בחירה און דאס איז די בחירה וואס די
רמב"ם האט געהאלטן און די בחירה קען יא שטימען
מיט די אבסאלוטע ידיעה פון גאט. מיכי אברהם
טענה'ט אז קאמפעטיביליזם איז פשוט סעמענטיקס
און למעשה איז דאס נישט בחירה, אבער קודם איז
סעמענטיקס נישט אוועקצומאכן, אבער באמת איז
די עיקר נקודה פון קאמפעטיביליזם אוועקצומאכן
פעטעליזם דהיינו אז עס איז דא עקסטערנעל
זאכן וואס זענען גורם וויאזוי זאכן זאלן
געשעהן און מענטשן'ס מעשים זענען נישט
מעלה ומוריד. און דאס וויל די רמב"ם מסביר זיין פארוואס
גאט'ס ידיעה איז נישט קיין עקסטערנעל זאכט וואס צווינגט
א מענטש.
 
@אפענער איז אזוי איבערגעגעבן אז ער איז געגאנגען שרייבן א גאנצע תגובה אויפן שטייגער און סטרוקטור פונעם בר פלוגתא, צו פארמערן די שאנסן אז ס'זאל זיין נתקבל על הלב.

א נייע לעוועל!
 
@אפענער איז אזוי איבערגעגעבן אז ער איז געגאנגען שרייבן א גאנצע תגובה אויפן שטייגער און סטרוקטור פונעם בר פלוגתא, צו פארמערן די שאנסן אז ס'זאל זיין נתקבל על הלב.

א נייע לעוועל!
איט איז אימפרעסיוו די בקיאות אין די נעמען פון די
פארשידענע שיטות , ווי אויך בין איך מודה אז איך
קען נישט מיכי אברהם און זיין שיטה
ולמה להכניס ראשי בין ההרים וסלעים שמא ירוצצו
מוחי , אבער קען זיין מען ווערט פארגאפט אין אנטציקט פון הויכע ווערטער , און מען הערט אויף
אליינס ציטראכטן ,
טז מען גייט מיט די מסורה , קען מען אהנהייבן מיט
פסוק ובחרת בחיים , צו דעם לייג איך צי די מציאות
פון פילינג , וואס יעדער נארמאלער פערזאן איז מרגיש פאר איך טהו עפעס איז ער שוקל יא אדער
ניין , נאכדעם ווערט נולד א חידוש פון קשיא פון אמונה , גאט ווייסט דאך וואס מיין בחירה וועט זיין
איז דא צווי וועגן אפשר ווייס ער נישט , ווייל גאט וויל
נישט וויסן , אדער ווייסט ער יא , און ער מאכט די ידיעה , אויך אן אופן אז די ידיעה קומט שוין נאך די
בחירה , אז עס איז נישט מחייב
מען קען אויך זאגן א טיפ ערער גערהער
אז גאט איז העכיר ווי זמן ממילא
קומט אויס אז די ידיעה און בחירה איז simultaneously אין די זעלבע סעקונדע
 
אוודאי ביסט גירעכט עס זענען פארהאן כמה ענינים
אויף די וועלט וואס מען פיהלט און עס איז נאר אן
אילוזיע , ווייל מען איז גיווארן איבערצייגט , אבער
איך מיין ביז עס איז נישט דא א מופת חותך אויף
פארקערט , איז מסתבר אהנצינעמען אז וואס מען
פיהלט איז ריכטיג און אמת .
ס'קוקט אויס ווי דו פרעגסט אפ דיינע אייגענע ווערטער. אויב מ'קען נישט באזירן פאקט בלויז אויף געפילן אין געוויסע פעלער, דאס ווייסט אז ווען עס קומט צו בחירה איז גארנישט אנדערש.
דאס אז ס'דא א מופת חותך מאכט נישט די "פאקט" פאר אן אלוזיע, נאר ווייזט פשוט אויף די מציאות.
מען קען אויך זאגן א טיפ ערער גערהער
אז גאט איז העכיר ווי זמן ממילא
קומט אויס אז די ידיעה און בחירה איז simultaneously אין די זעלבע סעקונדע
וויזוי קען גאט זיין העכער זמן ווען ידיעה קומט .simultaneously (at the same "time")
 
Back
Top