שמח בחור בילדותיך

ספרא

היימישער קרעמלער
זיך איינגעשריבן
אוג. 1, 2025
מעסעדזשעס
25
רעאקציע ראטע
227
פונקטן
23
ווען פונקטליך דאס איז געוועהן געדענק איך נישט, אבער די ווערטער קלינגען מיר נאך אלץ אין די אויערן, לאזנדיג מיר מיט לאנגע יארן שפעטער מיט טראומע:

"נעם דיין תפלין און גיי אהיים!"

פארלוירן און צוקלאפט בין איך געשטאנען אינדרויסן, איינזאם און פארלאזט, נישט וויסענדיג וואס מיין קומענדיגע שריט זאל זיין.

מיין דילעמע איז געוועהן, צי איך זאל פשוט אהיימגיין - א זאך וואס איך האב זייער געוואלט אויסמיידן - צי איך זאל מיר פשוט דרייען און פרייען ביזן זמן וואס מען גייט שוין סייווי אהיים,
מיין פארצווייפלונג דאן, איז זייער שנעל געלעזט געווארן, ווען מען האט מיר מטעם הישיבה קלארגעשטעלט אז מען האט שוין איינגעמאלדן אין שטוב, און מען רופט מיר אהיים,
צרות צרורות בין איך אריבער געגאנגען ביז איך האב מיר צוריק געזעהן אין ישיבה, נאר צו זיצן און הערן צוויי וואכן שפעטער, אז זיי מוחל, און גיי.

קען זיין אז פאר טייל איז די דערציילונג ווילד פרעמד, אבער איך גלייב אז פאר אסאך איז עס היימיש, און פאר טייל גאר היימיש.
מען שפירט זיך בא'עוול'ט, ארויסגעווארפן, און אויסגעשפילט. איך בין עס כמה פעמים אריבערגעגאנגען.
אבער אפילו ווען נישט, בין איך געווען אין מיר אלעמאל צובראכן און צוקלאפט, א טערמין וואס מאנכע וואלטן עס אפשר גערופן "דיפרעסט".

עלנד אליין האב איך זיך מיט מיינע גייסטישע געפיהלן געספראוועט, פילנדיג ווי וואס פונקטליך זוך איך דא?
טרערן פלעגן פון מיינע אויגן רינען, ווען איך פלעג זיך זעצן און שרייבן מיינע מחשבות יעדע נאכט..
אלס איז געוועהן שטיל, אלס איז געוועהן באהאלטן, אינדרויסן בין איך געוועהן אנגענומען און ארויפגעקוקט, איך קען זיך נישט אפרעדן, אבער פון אינעווייניג.. פון אינווייניג בין איך געוועהן א שבר כלי, אן קיין געהעריגע דרך וואס זאל מיר אויף די פוס שטעלן.

איך וויל דא ציטירן א חלק פון א בריוו וואס איך האב מיר אליין געשריבן בימים ההם, ווען איך האב געהאלטן אינמיטן די צירקל פון געווארפערייען און אינווייניגסטע שטעכערייען:


צי קען מיר איינער מסביר זיין וואס ער וויל פון מיר?
פארוואס פונקטליך מישט ער זיך אריין אין א ריב לא לו? וואס האב איך דעם איד געטון אז ער זאל מיר אזוי אפ'פסק'ענען למיתה?
ווייל איך בין נישט געגאנגען פונקטליך וויאזוי ער האט געוואלט? בין איך נישט געגאנגען!
איז וואס?
ניין, איך האב משום איזה סיבה שהוא נישט ליב צו לערנען, ניין, איך האב נישט קיין נערווען צו דאווענען, ניין, עס ציט מיר נישט קיין פרומקייטן מיט חסידיש'קייטן, און יא, איך בין באגאנגען אומרעכטן, איז וואס?
בארעכטיגט דאס יעצט מיר צו מבזה זיין בפני כל עם ועדה?
איז יעצט מותר מיר צו פארשעמען פאר א גאנצע ישיבה?
בארעכטיגט דאס מיר צו מבזה זיין פאר משפחה שכנים וידידים? בארעכטיגט דאס אריינציווארפן מיין גאנצע עתיד אין א נעפל, אלעס צוליב איינס צוויי טעותים?!?...
מיין לעבן ביז יעצט וואלט איך צעטיילט אויף צוויי, צוויי אנדערע לעבנס וואס זענען ניטאמאל נאנט געשטאנען. די ערשטע - א לוסטיגע קינדערישע יוגענט אן קיין ספעציעלע אויפמערקזאמקייט אדער שוועריגקייטן צי דאגות, זארגלאז און גליקליך, גארנישט ספעציעל, אבער די צווייטע - דאס איז שוין אינגאנצן אנדערש! עס קומט באגלייט מיט אסאך שווערע געפילן, מען רעדט דא פון טעג נעכט חדשים און יארן, שווארצע ביטערע טעג, באגלייט מיט נאס אדורך געווייקטע נעכט, פון טרערן, יאוש און איינזאמקייט, מען רעדט דא פון צייטן וואס בערב יאמר מי יתן בוקר ובבוקר מי יתן ערב, נישט געווען קיין שום ליכטיגקייט צי התרגשות, נישט קיין שמחה, און נישט קיין שום געפיהלן, בלויז איין לאנגע ענדלאזע קייט פון טרויער,
טרויער וואס האט זיך אראפגעשלעפט ביז אין די טיפע בורות,
בורות אשר מים אין בה, אבל נחשים ועקרבים יש בה רח"ל,
טרויער וואס איז ארויסגעקומען פון די טיפסטן ארט אינעם מענטשליכן מח, וואס זוכט האפענונג אבער קען עס נישט געפינען, א מח וואס זעט איין אז ער האט נישט קיין שאנסן, און ער זינקט אין יאוש,
די גאנצע צייט זע איך ווי איין לאנגע נאכט, מיט ענדלאזע קייטן פון יסורים..
האט איינער פרובירט אמאל מיר צו פארשטיין? האט איינער אמאל א גוט ווארט געגעבן פאר דעם אומשולדיגן בחור'ל וואס פלאגט זיך מיט זיינע גייסטישע און ענדלאזע געפיהלן ואין לו מקום מנוחתו?
איז נארמאל פאר א אינגע ארימע נשמה'לע זיך צו טרעפן אויפן גאס נאכאמאל א יעדן שני וחמישי בלויז ווייל אזוי האט א פארדארבענע ילוד אשה -פונקט ווי מיר- אפגעמאכט? איז נארמאל זיך צו טרעפן שוין ביי אזא אינגע עלטער מיט די גאנצע שלעכטיגקייט פון די וועלט? אוודאי האב איך באקומען נסיונות! אוודאי האב איך זיך באגעגנט מיט מכשולות, אז איך לעב בשמאל דוחה, זוך איך מיין אייגענע ימין מקרבת, בין איך טאקע דורכגעפאלן, אבער איך ווייס נישט צי איר וועט קענען זאגן אז ידינו לא שפכו את הדם הזה! איך בין אויך אנגעקומען און ישיבה מיט גוטע רצונות, געזוכט צו שטייגן און אויסוואקסן מיינע יארן מיט נארמאלקייט ברוחניות ובגשמיות, איז דיר נישט געפאלן מיין הלוך ילך, איז וואס? דארפסטו מיר נעמען א רעלאטיוו אינגע נשמה און ארויסווארפן צו אזא שטורעמישע וועלט? א פלאץ פון ווי קיין גוטס איז נאך פון דארטן נישט ארויסגעקומען?
פלעג איך זיך אפזיצן מיינע נעכט מיט כל דבר אסור; פלעג איך זיך זען אפזיצן גאנצעטע נעכט, נאכט נאך נאכט, טרינקענדיג כל מיני משקה, זיך אביסל אויסצולייזן פון די טרויער, נאר זיך צו טרעפן זינקענדיג טיפער און טיפער אינעם ים, ווען מיין קול שרייט ארויס געשטיקטערהייט כקול קורא במדבר, אבער ליידער ואין לה מנחם! האב איך זיך געטראפן פון איין מינוט אויף די צווייטע אויף די אנדערע זייט פון די ישיבה ווענט, ווען די דרויסענדיגע גאס ציעט מיר מיט א מאגנעטישער צוציאונגס קראפט, ואין אני יכול לעמוד כנגדו, יעצט ענטפער מיר ביטע... ומה יעשה הבן שלא יחטא?!?"

עד כאן יענע בריוו.

ווען איך ליין עס איבער וויין איך מיט.. געשריבן אין יענע יארן, גאנץ א קליין מח געהאט, אבער גענוג אויף צי וויסן אז מען צאפט מיר דאס בלוט,

א תירוץ האב איך אויף דעם נאך אלץ נישט באקומען,
מיין ערוואקסנקייט מיט די צייט, האט אויך נישט געהאלפן מיינע אלטע מחשבות פון זיך זעצן,
אבער טענות קען איך נישט האבן אויף קיינעם!
ווי האט ער מיר געזאגט שוין צוואנציג יאר צוריק, "ביסט דא אריינגעקומען, א נייע מקום, א נייע געגרינדעטע ישיבה, איך האב מיין וויזיע דא,
שמעקט דיר נישט? קענסט גיין, קיינער צווינגט דיר נישט דא בלייבן,"

הערסט א מעשה? קיינער צווינגט דיר נישט דא בלייבן!
א מין תירוץ.
שטיי איך אינמיטן זמן, איינער אויפן וואסער, און ער קימט מיט א גאונ'ישע תירוץ: קיינער צווינגט דיר נישט צו דא בלייבן...
אוודאי בין איך געבליבן,
און אוודאי האב איך געליטן,
אבער דאס איז געוועהן מיין גורל...

איך בין נישט געבליבן אין יענע ישיבה צו לאנג, איך בין פון דארט געגאנגען צו א צווייטע פלאץ, איך האב חתונה געהאט, און אויפגעשטעלט א שטוב,
איך בין זיכער אז די אלע פייניגונגס וואס איך בין אריבער אלס בחור האט מיר שטארק געהאלפן זיך זעצן און שטעלן אויפן פיס,
איך בין געבליבן חסידיש...
עכ"פ פון אינדרויסן,

מיין ציל מיט די ארטיקל, איז דירעקט נישט צי זיך קריגן אדער אפפרעגן עפעס. ישראל קדושים הן.
מיין ציל איז מער ווייניגער, אז דער בחור'ל וואס מוטשעט זיך, גייט אריבער צייטן, שפירט צוקלאפט, זאל וויסן, ער איז נישט אליין!
נישטא קיין שום ווייטאג וואס איינער גייט אריבער און עס זאל נישט זיין נאך אסאך וואס זאלן דאס אויך אריבערגיין,
דאס, אז דו ווייסט אז דו ביסט נישט אליין אויף די וועלט, איז שוין א ישועה!
ווייל צרת רבים חצי נחמה.
 
ווי האט נאר א גוטע איד געזונגען אמאל?

🎶ארויס געווארפן פון ישיבה
ס’העלפט נישט אויף דעם קיין תשובה
אוי די רשעות נעמט נישט קיין עק
ביי אונז איז דא נאר מצויינים
לאמיר בויען נאך בנינים
דורות פאלן נעבעך אוועק

אין הימל וויינט מען אויף דעם חורבּן
נאך א קינד, נאך א קרבּן
אלעס אין דעם נאמען פון תּורה
נאך א חתימה, נאך אַן אסר
מיט דעם געט מען זיך א כּשׁר
געוואלד! ווי האט איר נישט מורא

ווילאנג ס’גייט דיר גוט
פארגיס נישט יענעמ’ס בלוט
ווייל פון הימל דארט אויף דיר מ’קוקט
און דיין קומענדיגע דור קען נאך זיין אפּגערוקט
וויפיל קען מען צאפּן
ס’איז צייט זיך אויפצוכאפּן
יענעם מער נישט קלאפּן
נאר זיך אליין אויסטאפּן🎶
 
@ספרא דו האסט א טאלאנטפולער שריפט אז ס'קומט מיר טרערן. 😢💔

ליידער איז (נאכ)נישט דא קיין שום פּראגרעס אין דעם הינזיכט. ס'איז א נושא וואס אפי' דער פרומער כאניאק פארשטייט אז ס'טאר נישט זיין אזוי. און דאך איז נאך אלס דא צענדליגע וואס ווערן אביוזד דורך ראשי ישיבות מנהלים משגיחים און ס'איז שא שטיל, מ'הערט נישט קיין געשריי. אחוץ ווען א יעדע פּאר יאר צירקולירט א וואוס נאוט אויף וואצעפפ וואס וועקט אויף דעם עולם צו אנערקענען אז ס'איז דא א גרויסן פראבלעם. אבער, מ'שלאפט צוריק איין.
 
ביטערע צייטן, איך האב קיינמאל נישט צוריק געטראכט צו די צייטן ווען איך בין געפלויגן פון צוויי ישיבות ווי א דאגי.

אין איין ישיבה בין איך געפלויגן אינמיטן זמן ווייל די ראש הישיבה האט געהאט א תקנה אז מ'טאר נישט דאווענען אין די שוהל נעקסט צו די ישיבה. איינמאל האב איך פארשפעטיגט די מנין אין ישיבה צוזאמען מיט די ראש הישיבה קרוב, אונז זענען ביידע אריבער צו די שוהל דאווענען מיט מנין, טראץ וואס דער ראש הישיבה האט געהאלטן א דרשה א טאג פאר דעם אז ענדערש זאל מען דאווענען שפעט אין ישיבה ווי איידער גייען אין שוהל. אינמיטן דאווענען עפענט זיך אויף די טיר און דער ראש ישיבה ווארפט שטרענגע בליקן און וואקט ארויס. ווען אונז זענען צוריקגעקומען אין ישיבה האט דער ראש ישיבה געעפנט זיין מויל מיט קולות וברקים אז זמרי זאל פארלאזן די בנין ווייל ער האט צובראכן די תקנת הישיבה. אויף זיין קרוב האט ער גארנישט געזאגט און ער איז געבליבן אין ישיבה כאילו לא היה. א וואך שפעטער איז געווען א מיטינג מיט זמרי און זיינע עלטערן אין די ראש ישיבה'ס אפיס און מ'האט מיך צוריק אנגענומען, און מיין טאטע האט געדארפט אראפלייגן צווי אלפים קנס.
 
א וואך שפעטער איז געווען א מיטינג מיט זמרי און זיינע עלטערן אין די ראש ישיבה'ס אפיס און מ'האט מיך צוריק אנגענומען, און מיין טאטע האט געדארפט אראפלייגן צווי אלפים קנס.
טאלק טא מי עבאוט דעט,
די ערשטע מאל כ'בין געפלויגן, ס'איז דאך געוועהן א נייע ישיבה, און אלעס ביי אים איז געוועהן ניי, סאו די ערשטע מאל כ'בין געפלויגן האט ער מיר אריבערגערופן אני ואבי צו א מיטינג. מיין טאטע, וואס האט מיר געקענט אלס א וואוילע בחור, האט מיט טרערן אין די אויגן אויפן וועג צום מיטונג מיר געפרעגט מיט ווייטאג "וואס איז געשעהן מיט דיר? ביסט דאך אלץ געוועהן די גוטע בחור"!
איך האב אים גארנישט געענטפערט, איך האב פשוט אראפגעלאזט מיינע אויגן און מיטגעוויינט מיט אים,
גיי זיי אים מסביר, אז דארט פון ווי איך קום, איז א סיסטעמאטישע פלאץ, און איך בין פשוט געווען נאך א נאמבער, משא"כ ווי איך בין יעצט, די נייע פלאץ, האסטו סך הכל צוואנציג בחורים, און יעדע זאך וואס איינער טוט שיינט ארויס,
טאטי, האב איך געוואלט שרייען, איך האב באמת גארנישט געטון, איך האב זיך באמת געפילט טו סענס,
אבער ער וואלט מיר סייווי נישט אויסגעהערט, ער וועט ענדערש אויסהערן דעם "גרויסן" ראש ישיבה עטענשען סיקער,
בין איך געבליבן זיך עסן.
אבער אויב איז דא אויף עפעס וואס איך בין אים נישט מוחל איז עס אויף דעם, אויפ'ן אראפרופן מיין טאטע.
פוי!
 
און יא, איך בין באגאנגען אומרעכטן, איס וואס?
פון וואספארא אומרעכט רעדט מען דא ? האט די אומרעכט גורם געווען א ראקוס ?
פארוואס פינקטליך מישט ער זיך אריין און א ריב לא לו?
האט די פייט איבער געדרייט די כותלי הבהמ"ד ?
בארעכטיגט דאס יעצט מיר צי מבזה זיין בפני כל עם ועדה?
דוקא נישט בשו"א נישטא קיין אבער.

אבער, לייג זיך אריין אין זיינע שיך וואס האט ער עקזעקטלי געדארפט טוהן ווען זיינע נערוווינים האבן שוין געפלאצט פון די סארט התנהגות וואס דו האסט דאן נישט געזעהן וואס עס איז שלעכט דערמיט, און געמאכט לעבעדיגע דארטן ?
איז יעצט מותר מיר צי פארשעמען פאר א גאנצע ישיבה?
זיכער אז נישט אן קיין אבער. אבער, קוק די פריערדיגע אבער.
אלעס צוליב איינס צוויי טעותים?!?...
נישט מער ? עס זעהט מיר מער אויס ווי 20-30
פאר דעם אומשילדיגן בחור'ל
ממש אומשילדיג ?
אבער איך ווייס נישט צי איר וועט קענען זאגן אז ידיני לא שפחו את הדם הזה!
זיכער אז נישט נישטא קיין שאלה אין דעם בכלל.
עכ"פ פון אינדרויסן,
אנדערע וואס האבן נישט געהאט די געפיהלן זענען אויך נאר געבליבן חסידיש אינדעראויסן עס זעהט נישט אויס צצו האבן קיין קאנעקשאן.
מיין ציל איז מער ווייניגער, אז די בחור'ל וואס מוטשעט זיך, גייט אריבער צייטן, שפירט ציקלאפט, זאל וויסן,
היינט איז לכאורה דא א פלאץ פאר די בחור וואס שפירט אזוי. (הגם איך ווייס נישט אין וועלעכע תקופה דו שרייבסט פון, אבער עס זעהט אויס א 10 יאר זיכער)

און איצטערט צום געדאנק.
וואספארא שטיתים רעדט דער @הק' לייביש שרייבער צוזאם דא האט נישט קיי געפיהל א בחור מוטשעט זיך מיט זיך אליינס וויל האט גוטע שאיפות און גוטע רצונות און כאפט אריין מנה אחת אפיים און פרעגט אזוי לויזיג און שניידט גאר אריין אין דעם געליטענעם אנשטאט פארשרייען דעם שלעגער ?

דער ענטפער איז פשוט, אזוי ווי ביי שידוכים טוהן אונזערע עלטערן שידוכים פאר זיך נישט פארן קינד און ליידער קאסטעס דמים תרתי משמע פארן באטראפענעם. ער מוטשעט זיך מיט זיינע עלטערנס החלטה'ס איבער איהם. טוהן אונזערע / זייערע עלטערן אין די ישיבה סיסטע דאס זעלביגע. א יעדעס טאטע דארף וויסען וואס זיין בן יקיר איז און אזא סביבה איהם אריין שטעלן.

עס איז דא היינט (אמאל נישט אזוי ווייט, אבער פארט איז עס נישט די שילד פינעם סיסטע) א פלאץ פאר א יעדעס מין נפש דהיינו. א בחורל וואס איז לאו דוקא אינטערסירט צו לערענען האט א פלאץ ווי צו גיין און אויס וואקסען ווי אזוי זיין תכונת הנפש איז געבויעט. און דארט וועט ער אויסשטייגן דאס בעסטע לויט זיינע מעגליכקייטן. נעמסט א בחורל וואס האט נישט די זיץ פלייש און די נערווען און דרייט איבער האסטו באעוועלט זיין קינד. דער סיסטעם און אט דער ישיבה דארף נישט דערפאר ליידן. פארגעס נישט דער ווארפער איז פונקט אזא מענטש ווי דו. דו פארשטייסט אז דיינע טועיתים האבן נישט געטארט רעזאלטירן אזא ענטפער פארשטיי איהם אויך אז ער מיט דיין התנהגות האבן זיך נישט פארשטאנען און ע"כ האט ער ריעקטעד דאס זעלבע ווי דו.

און מיין נישט אז איך שרייב סתם אזוי ווייל איך וויל יעצט זיין פונקט קאפויער און איך זיך צו טראלן דא. ניין איך האלט בשיטה אזוי אז די אומרעכט איז נישט אט די ישיבה'ס די אומרעכט איז קלאר אונזערער עלטערנ'ס וואס מיינען זעך מעך פעך יעך. איך זאל קיין ביזיונות נישט האבן מיין קענד זאל זיך שטקן און זיך אויפפירן נגד זיינע טבעות ווייל מיין אימעדזש איז בעסער ווען מיין זוהן גייט אין א ישיבה ווי מען זיצט און מען הארעוועט און די נעקסטע ר' עקיבא אייגער וועט פון דארט ארויס קומען (אגם עס איז נישטא היינט אזא מקום, אבער אזוי פארקויפן זיי גדעם ברידזש).

איך ערווארט אז מיין ענטפער זאל מאכן א ווינט אבער זייט וויסען ווי שטארק איך פארשטיי די געפיהלן צו דיינע ברייוען וואס דו האסט זיך אליין פארשריבען פארשטיי איך אבער אויכעט די בריוון פונעם ווארפער וואס האט עס נישט פארשריבן.

אויב ווילסטו שטארק וועל איך די שרייבן די ברייוען וואס דער ווארפער האט געשריבן פון די אינערוויניגסט זייט פונעם טיר. אבער איך מיין עס פעהלט נישט אויס, א רעכטדענקער וועט פארשטיין אליינס וואס איך מיין. און ווער עס פארשטייט, פארשטייט האט שוין דער רבי געזאגט בעק אין די דעי.
 
לעצט רעדאגירט:
ליידער איז (נאכ)נישט דא קיין שום פּראגרעס אין דעם הינזיכט.
איך דיסעגרי, עס איז דא ישיבות היינט וואס פארנעמען דאס מער ווי אנדערע נעם די ר' עקיבא אייגער ישיבות. זיי וועלן זיך נישט טשענדזשען. אבער עס עפענען זיך כסדר גוטע פלעצער מיט לייכטערע אנטשואינגען צו קענען אקאמעדירן די סארט בחורי חמד.
 
פון וואספארא אומרעכט רעדט מען דא ? האט די אומרעכט גורם געווען א ראקוס ?

האט די פייט איבער געדרייט די כותלי הבהמ"ד ?

דוקא נישט בשו"א נישטא קיין אבער.

אבער, לייג זיך אריין אין זיינע שיך וואס האט ער עקזעקטלי געדארפט טוהן ווען זיינע נערוווינים האבן שוין געפלאצט פון די סארט התנהגות וואס דו האסט דאן נישט געזעהן וואס עס איז שלעכט דערמיט, און געמאכט לעבעדיגע דארטן ?

זיכער אז נישט אן קיין אבער. אבער, קוק די פריערדיגע אבער.

נישט מער ? עס זעהט מיר מער אויס ווי 20-30

ממש אומשילדיג ?

זיכער אז נישט נישטא קיין שאלה אין דעם בכלל.

אנדערע וואס האבן נישט געהאט די געפיהלן זענען אויך נאר געבליבן חסידיש אינדעראויסן עס זעהט נישט אויס צצו האבן קיין קאנעקשאן.

היינט איז לכאורה דא א פלאץ פאר די בחור וואס שפירט אזוי. (הגם איך ווייס נישט אין וועלעכע תקופה דו שרייבסט פון, אבער עס זעהט אויס א 10 יאר זיכער)

און איצטערט צום געדאנק.
וואספארא שטיתים רעדט דער @הק' לייביש שרייבער צוזאם דא האט נישט קיי געפיהל א בחור מוטשעט זיך מיט זיך אליינס וויל האט גוטע שאיפות און גוטע רצונות און כאפט אריין מנה אחת אפיים און פרעגט אזוי לויזיג און שניידט גאר אריין אין דעם געליטענעם אנשטאט פארשרייען דעם שלעגער ?

דער ענטפער איז פשוט, אזוי ווי ביי שידוכים טוהן אונזערע עלטערן שידוכים פאר זיך נישט פארן קינד און ליידער קאסטעס דמים תרתי משמע פארן באטראפענעם. ער מוטשעט זיך מיט זיינע עלטערנס החלטה'ס איבער איהם. טוהן אונזערע / זייערע עלטערן אין די ישיבה סיסטע דאס זעלביגע. א יעדעס טאטע דארף וויסען וואס זיין בן יקיר איז און אזא סביבה איהם אריין שטעלן.

עס איז דא היינט (אמאל נישט אזוי ווייט, אבער פארט איז עס נישט די שילד פינעם סיסטע) א פלאץ פאר א יעדעס מין נפש דהיינו. א בחורל וואס איז לאו דוקא אינטערסירט צו לערענען האט א פלאץ ווי צו גיין און אויס וואקסען ווי אזוי זיין תחינת הנפש איז געבויעט. און דארט וועט ער אויסשטייגן דאס בעסטע לויט זיינע מעגליכקייטן. נעמסט א בחורל וואס האט נישט די זיץ פלייש און די נערווען און דרייט איבער האסטו באעוועלט זיין קינד. דער סיסטעם און אט דער ישיבה דארף נישט דערפאר ליידן. פארגעס נישט דער ווארפער איז פונקט אזא מענטש ווי דו. דו פארשטייסט אז דיינע טועיתים האבן נישט געטארט רעזאלטירן אזא ענטפער פארשטיי איהם אויך אז ער מיט דיין התנהגות האבן זיך נישט פארשטאנען און ע"כ האט ער ריעקטעד דאס זעלבע ווי דו.

און מיין נישט אז איך שרייב סתם אזוי ווייל איך וויל יעצט זיין פונקט קאפויער און איך זיך צו טראלן דא. ניין איך האלט בשיטה אזוי אז די אומרעכט איז נישט אט די ישיבה'ס די אומרעכט איז קלאר אונזערער עלטערנ'ס וואס מיינען זעך מעך פעך יעך. איך זאל קיין ביזיונות נישט האבן מיין קענד זאל זיך שטקן און זיך אויפפירן נגד זיינע טבעות ווייל מיין אימעדזש איז בעסער ווען מיין זוהן גייט אין א ישיבה ווי מען זיצט און מען הארעוועט און די נעקסטע ר' עקיבא אייגער וועט פון דארט ארויס קומען (אגם עס איז נישטא היינט אזא מקום, אבער אזוי פארקויפן זיי גדעם ברידזש).

איך ערווארט אז מיין ענטפער זאל מאכן א ווינט אבער זייט וויסען ווי שטארק איך פארשטיי די געפיהלן צו דיינע ברייוען וואס דו האסט זיך אליין פארשריבען פארשטיי איך אבער אויכעט די בריוון פונעם ווארפער וואס האט עס נישט פארשריבן.

אויב ווילסטו שטארק וועל איך די שרייבן די ברייוען וואס דער ווארפער האט געשריבן פון די אינערוויניגסט זייט פונעם טיר. אבער איך מיין עס פעהלט נישט אויס, א רעכטדענקער וועט פארשטיין אליינס וואס איך מיין. און ווער עס פארשטייט, פארשטייט האט שוין דער רבי געזאגט בעק אין די דעי.
מיין דירטער דיסלייק אין קרעמל.
איך האב פארשטאנען אז דאס וועט ברענגען א שטארקע קאנטריווערסולער ריספאנס. אבער בעפאר די דיסלייקסט אדער ריספאנסט נעגעטיוו ליין אדורך דאס גאנצע תגובה. און יא דו @פלעין קענסט נאך טוישען דיין דיסלייק נאכן ליינען.
 
לעצט רעדאגירט:
פון וואספארא אומרעכט רעדט מען דא ? האט די אומרעכט גורם געווען א ראקוס ?

האט די פייט איבער געדרייט די כותלי הבהמ"ד ?

דוקא נישט בשו"א נישטא קיין אבער.

אבער, לייג זיך אריין אין זיינע שיך וואס האט ער עקזעקטלי געדארפט טוהן ווען זיינע נערוווינים האבן שוין געפלאצט פון די סארט התנהגות וואס דו האסט דאן נישט געזעהן וואס עס איז שלעכט דערמיט, און געמאכט לעבעדיגע דארטן ?

זיכער אז נישט אן קיין אבער. אבער, קוק די פריערדיגע אבער.

נישט מער ? עס זעהט מיר מער אויס ווי 20-30

ממש אומשילדיג ?

זיכער אז נישט נישטא קיין שאלה אין דעם בכלל.

אנדערע וואס האבן נישט געהאט די געפיהלן זענען אויך נאר געבליבן חסידיש אינדעראויסן עס זעהט נישט אויס צצו האבן קיין קאנעקשאן.

היינט איז לכאורה דא א פלאץ פאר די בחור וואס שפירט אזוי. (הגם איך ווייס נישט אין וועלעכע תקופה דו שרייבסט פון, אבער עס זעהט אויס א 10 יאר זיכער)

און איצטערט צום געדאנק.
וואספארא שטיתים רעדט דער @הק' לייביש שרייבער צוזאם דא האט נישט קיי געפיהל א בחור מוטשעט זיך מיט זיך אליינס וויל האט גוטע שאיפות און גוטע רצונות און כאפט אריין מנה אחת אפיים און פרעגט אזוי לויזיג און שניידט גאר אריין אין דעם געליטענעם אנשטאט פארשרייען דעם שלעגער ?

דער ענטפער איז פשוט, אזוי ווי ביי שידוכים טוהן אונזערע עלטערן שידוכים פאר זיך נישט פארן קינד און ליידער קאסטעס דמים תרתי משמע פארן באטראפענעם. ער מוטשעט זיך מיט זיינע עלטערנס החלטה'ס איבער איהם. טוהן אונזערע / זייערע עלטערן אין די ישיבה סיסטע דאס זעלביגע. א יעדעס טאטע דארף וויסען וואס זיין בן יקיר איז און אזא סביבה איהם אריין שטעלן.

עס איז דא היינט (אמאל נישט אזוי ווייט, אבער פארט איז עס נישט די שילד פינעם סיסטע) א פלאץ פאר א יעדעס מין נפש דהיינו. א בחורל וואס איז לאו דוקא אינטערסירט צו לערענען האט א פלאץ ווי צו גיין און אויס וואקסען ווי אזוי זיין תחינת הנפש איז געבויעט. און דארט וועט ער אויסשטייגן דאס בעסטע לויט זיינע מעגליכקייטן. נעמסט א בחורל וואס האט נישט די זיץ פלייש און די נערווען און דרייט איבער האסטו באעוועלט זיין קינד. דער סיסטעם און אט דער ישיבה דארף נישט דערפאר ליידן. פארגעס נישט דער ווארפער איז פונקט אזא מענטש ווי דו. דו פארשטייסט אז דיינע טועיתים האבן נישט געטארט רעזאלטירן אזא ענטפער פארשטיי איהם אויך אז ער מיט דיין התנהגות האבן זיך נישט פארשטאנען און ע"כ האט ער ריעקטעד דאס זעלבע ווי דו.

און מיין נישט אז איך שרייב סתם אזוי ווייל איך וויל יעצט זיין פונקט קאפויער און איך זיך צו טראלן דא. ניין איך האלט בשיטה אזוי אז די אומרעכט איז נישט אט די ישיבה'ס די אומרעכט איז קלאר אונזערער עלטערנ'ס וואס מיינען זעך מעך פעך יעך. איך זאל קיין ביזיונות נישט האבן מיין קענד זאל זיך שטקן און זיך אויפפירן נגד זיינע טבעות ווייל מיין אימעדזש איז בעסער ווען מיין זוהן גייט אין א ישיבה ווי מען זיצט און מען הארעוועט און די נעקסטע ר' עקיבא אייגער וועט פון דארט ארויס קומען (אגם עס איז נישטא היינט אזא מקום, אבער אזוי פארקויפן זיי גדעם ברידזש).

איך ערווארט אז מיין ענטפער זאל מאכן א ווינט אבער זייט וויסען ווי שטארק איך פארשטיי די געפיהלן צו דיינע ברייוען וואס דו האסט זיך אליין פארשריבען פארשטיי איך אבער אויכעט די בריוון פונעם ווארפער וואס האט עס נישט פארשריבן.

אויב ווילסטו שטארק וועל איך די שרייבן די ברייוען וואס דער ווארפער האט געשריבן פון די אינערוויניגסט זייט פונעם טיר. אבער איך מיין עס פעהלט נישט אויס, א רעכטדענקער וועט פארשטיין אליינס וואס איך מיין. און ווער עס פארשטייט, פארשטייט האט שוין דער רבי געזאגט בעק אין די דעי.
איך האב נישט קיין כח אפציענטפערן דעם גאנצן בריוו, וואס איז אגב זייער שיין געשריבן, ממש אזש איך בין שוין כמעט איבערצייגט געווארן,
לאמיר דיר זאגן איין זאך וואס איך האב שוין פריער ארויסגעברענגט דא👇
סאיז דאך געוועהן א נייע ישיבה, און אלעס ביי אים איז געוועהן ניי
וואס מיין פאוינט איז געוועהן, אז ניין! איך האב נישט איבערגעדרייט און נישט גארנישט, נאר וויבאלד איך בין געוועהן עטוואס פרישער פון א צווייטן, איז עס פאר אים, א פרישע ראש ישיבה, געוועהן א threat (סארי נישט געקענט טרעפן א אידישע ווארט דערפאר)
צו איך פארשטיי אים? טויזנט פראצענט, אבער ער וואלט זיך ווען געמעגט מער אריינלייגן אין מיינע שיך, איך בין ליטערלי געפלויגן זיבן מאל פון דארט...

אבער @הק' לייביש שרייבער איך גלייך וויאזוי די צונעמסט א נושא!
 
איך האב נישט קיין כח אפציענטפערן דעם גאנצן בריוו, וואס איז אגב זייער שיין געשריבן, ממש אזש איך בין שוין כמעט איבערצייגט געווארן,
לאמיר דיר זאגן איין זאך וואס איך האב שוין פריער ארויסגעברענגט דא👇

וואס מיין פאוינט איז געוועהן, אז ניין! איך האב נישט איבערגעדרייט און נישט גארנישט, נאר וויבאלד איך בין געוועהן עטוואס פרישער פון א צווייטן, איז עס פאר אים, א פרישע ראש ישיבה, געוועהן א threat (סארי נישט געקענט טרעפן א אידישע ווארט דערפאר)
צו איך פארשטיי אים? טויזנט פראצענט, אבער ער וואלט זיך ווען געמעגט מער אריינלייגן אין מיינע שיך, איך בין ליטערלי געפלויגן זיבן מאל פון דארט...

אבער @הק' לייביש שרייבער איך גלייך וויאזוי די צונעמסט א נושא!
איך האב נישט בארעכטיגט דעם טאהט (און קיין איינע פון די טאהטן) וואס די ראשי (רשע) ישיבה טוהן. אבע ראזוי ווי דו זאגסט די מטבע האט נאך א זייט. איך האף אז דו האסט עס נישט גענומען עני אנדערע וועיג.
 
ווען מיין ראש ישיבה האט מיך געווארפן צוליב mistaken identity, האב איך אים נאאיווערהייט אויפגעוויזן זיין טעות, זיין רעבפאנס איז געווען, גערעכט, אבער דו דעזערווסט נאך אלץ צו ווערן געווארפן.
 
פון וואספארא אומרעכט רעדט מען דא ? האט די אומרעכט גורם געווען א ראקוס ?

האט די פייט איבער געדרייט די כותלי הבהמ"ד ?

דוקא נישט בשו"א נישטא קיין אבער.

אבער, לייג זיך אריין אין זיינע שיך וואס האט ער עקזעקטלי געדארפט טוהן ווען זיינע נערוווינים האבן שוין געפלאצט פון די סארט התנהגות וואס דו האסט דאן נישט געזעהן וואס עס איז שלעכט דערמיט, און געמאכט לעבעדיגע דארטן ?

זיכער אז נישט אן קיין אבער. אבער, קוק די פריערדיגע אבער.

נישט מער ? עס זעהט מיר מער אויס ווי 20-30

ממש אומשילדיג ?

זיכער אז נישט נישטא קיין שאלה אין דעם בכלל.

אנדערע וואס האבן נישט געהאט די געפיהלן זענען אויך נאר געבליבן חסידיש אינדעראויסן עס זעהט נישט אויס צצו האבן קיין קאנעקשאן.

היינט איז לכאורה דא א פלאץ פאר די בחור וואס שפירט אזוי. (הגם איך ווייס נישט אין וועלעכע תקופה דו שרייבסט פון, אבער עס זעהט אויס א 10 יאר זיכער)

און איצטערט צום געדאנק.
וואספארא שטיתים רעדט דער @הק' לייביש שרייבער צוזאם דא האט נישט קיי געפיהל א בחור מוטשעט זיך מיט זיך אליינס וויל האט גוטע שאיפות און גוטע רצונות און כאפט אריין מנה אחת אפיים און פרעגט אזוי לויזיג און שניידט גאר אריין אין דעם געליטענעם אנשטאט פארשרייען דעם שלעגער ?

דער ענטפער איז פשוט, אזוי ווי ביי שידוכים טוהן אונזערע עלטערן שידוכים פאר זיך נישט פארן קינד און ליידער קאסטעס דמים תרתי משמע פארן באטראפענעם. ער מוטשעט זיך מיט זיינע עלטערנס החלטה'ס איבער איהם. טוהן אונזערע / זייערע עלטערן אין די ישיבה סיסטע דאס זעלביגע. א יעדעס טאטע דארף וויסען וואס זיין בן יקיר איז און אזא סביבה איהם אריין שטעלן.

עס איז דא היינט (אמאל נישט אזוי ווייט, אבער פארט איז עס נישט די שילד פינעם סיסטע) א פלאץ פאר א יעדעס מין נפש דהיינו. א בחורל וואס איז לאו דוקא אינטערסירט צו לערענען האט א פלאץ ווי צו גיין און אויס וואקסען ווי אזוי זיין תחינת הנפש איז געבויעט. און דארט וועט ער אויסשטייגן דאס בעסטע לויט זיינע מעגליכקייטן. נעמסט א בחורל וואס האט נישט די זיץ פלייש און די נערווען און דרייט איבער האסטו באעוועלט זיין קינד. דער סיסטעם און אט דער ישיבה דארף נישט דערפאר ליידן. פארגעס נישט דער ווארפער איז פונקט אזא מענטש ווי דו. דו פארשטייסט אז דיינע טועיתים האבן נישט געטארט רעזאלטירן אזא ענטפער פארשטיי איהם אויך אז ער מיט דיין התנהגות האבן זיך נישט פארשטאנען און ע"כ האט ער ריעקטעד דאס זעלבע ווי דו.

און מיין נישט אז איך שרייב סתם אזוי ווייל איך וויל יעצט זיין פונקט קאפויער און איך זיך צו טראלן דא. ניין איך האלט בשיטה אזוי אז די אומרעכט איז נישט אט די ישיבה'ס די אומרעכט איז קלאר אונזערער עלטערנ'ס וואס מיינען זעך מעך פעך יעך. איך זאל קיין ביזיונות נישט האבן מיין קענד זאל זיך שטקן און זיך אויפפירן נגד זיינע טבעות ווייל מיין אימעדזש איז בעסער ווען מיין זוהן גייט אין א ישיבה ווי מען זיצט און מען הארעוועט און די נעקסטע ר' עקיבא אייגער וועט פון דארט ארויס קומען (אגם עס איז נישטא היינט אזא מקום, אבער אזוי פארקויפן זיי גדעם ברידזש).

איך ערווארט אז מיין ענטפער זאל מאכן א ווינט אבער זייט וויסען ווי שטארק איך פארשטיי די געפיהלן צו דיינע ברייוען וואס דו האסט זיך אליין פארשריבען פארשטיי איך אבער אויכעט די בריוון פונעם ווארפער וואס האט עס נישט פארשריבן.

אויב ווילסטו שטארק וועל איך די שרייבן די ברייוען וואס דער ווארפער האט געשריבן פון די אינערוויניגסט זייט פונעם טיר. אבער איך מיין עס פעהלט נישט אויס, א רעכטדענקער וועט פארשטיין אליינס וואס איך מיין. און ווער עס פארשטייט, פארשטייט האט שוין דער רבי געזאגט בעק אין די דעי.
🤮🤮🤮
Wow!
ביסט א גאון אין victimising the victim 💪
 
און איצטערט צום געדאנק.
גענדיגט שעכטן, יעצט צום געדאנק... אפשר ווען דער אקס ווייסט ווען פון פארדעם אז נאכן אים שעכט'ן וועט זיין א 'געדאנק' וואלט ער זיך געלאזט...

לייביש, על כל זמן, איך עגרי גראדע מיט דיין פאוינט אז די באלק פון די שולד ליגט אויפן טאט'ן פארן נישט טאן די ריכטיגע זאך און קוקן וואס ס'איז די בעסטע פאר זיין קינד, די זעלבע זאך ווען מענטשן רעדן זיך אפ אויף זייערע חתן רבי'ס אז זיי זענען געווען זייער מצומצם, וואס דארט איז אויך די באלק פון די שולד אויפן טאטן פארוואס ער קען נישט שיקן זיין קינד צו איינעם וואס שטימט מיט זיין קינד'ס תכונת הנפש,

פיין אבער, ס'מאכט נאך נישט די ראש ישיבה א צדיק, איך ווייס דו האלסט אויך נישט אזוי, אבער דו קענסט נישט קומען צו איינעם וואס רעדט פון זיין אייגענע פעסט אז ער האלט אז מ'האט געטאן מיט אים א אומרעכט אין ישיבה, און אים זאגן אז ער דארף קוקן אויף זיין ראש ישיבה'ס זייט.. פארוואס? דער ראש ישיבה האט דען געקוקט אויף זיין זייט? דאס איז דאך אזא אומדערהערטע טעיק...
 
פיין אבער, ס'מאכט נאך נישט די ראש ישיבה א צדיק, איך ווייס דו האלסט אויך נישט אזוי, אבער דו קענסט נישט קומען צו איינעם וואס רעדט פון זיין אייגענע פעסט אז ער האלט אז מ'האט געטאן מיט אים א אומרעכט אין ישיבה, און אים זאגן אז ער דארף קוקן אויף זיין ראש ישיבה'ס זייט.. פארוואס? דער ראש ישיבה האט דען געקוקט אויף זיין זייט?
ווי געזאגט, איך האלט טאקע נישט אזוי, דער ר"י איז נישט דער צדיק, אדער דער בחור דער נישט צדיק. איך זאג נאר אז די ישיבה האט א צד פונקט ווי דער בחור. דער ישיבה איז מיט איין זאך שטערקער ער קען זאגן פארן בחור נעם דיין תפילין און גיי אהיים.

און אנטשולדיגט איך האב געטרויטן אויף איינעם'ס געפילן,איך בעט איהם איבער א מיליאן מאל און אז איך דארף דערפאר מקבל נזיפה זיין וועל איך דאס אויך טוהן.

אבער עס איז געוארן א סטענדערד, אז א יעדעס דורכפאל וואס דער אינגערמאן האט, איז טאטע-מאמע-ישיבה-ר"י וכדו' שולדיג. דער בחור זעלבסט האט נישט קיין שום רעספאנסיביליטי אויף זיין סוקסעס און דורכפעלער.

יא, און איך האלט בשיטה אז א ר"י וואס האט זיין ישיבה אויף א שניט וואס איין בחור צושטערט, האט ער דעם פולסטן רעכט איהם צו פארשיקן אן קיין פארוואס און אן קיין פארווען, אזוי ווי אן אינשורענס אגענט אדער אן אקאונטענט קען זאגן פאר זייערס א קליענט זוך זיך א צווייטער אגענט/אקאונטענט זאל דיר סערווירן, איך קען נישט מיט דיר האנדלען. וועסטו אויף איהם האבן טענות? און אויב יא, וועט א יעדער זאגן דו ביסט אויפן קאפ געפאלן, ער קומט דיר גארנישט, פארוואס מוז ער דיר סערווירן? זיך זוך א צווייטן. פארוואס אין א פריוואטע ישיבה פארשטייסטו עס נישט?

דער טאטע פונעם בחור האט געטוהן א ריזיגע עוולה, גרעסער ווי דער ר"י זעלבסט!!!!

איך פיהל זייער שטארק די ווייטאג פונעם בחור. אפשר וואלט איך קודם געדארפט סוטן זיין פעין. קאן זיין אבער אויב איז א דעבאטע איז נישט קיין נפק"מ וואס די הרגשים זענען אונטער די דעבאטע און איך בין זייער גערן מסכים איהם אויפצונעמען צו דילען מיט זיין פעין

דאס איז דאך אזא אומדערהערטע טעיק...
האסט עס איצטערט געהערט, עס איז מער נישט אומדערהערט.

ווען מיין ראש ישיבה האט מיך געווארפן צוליב mistaken identity, האב איך אים נאאיווערהייט אויפגעוויזן זיין טעות, זיין רעספאנס איז געווען: גערעכט, אבער דו דעזערווסט נאך אלץ צו ווערן געווארפן.
ער איז בארעכטיגט. ער איז דיר אויך נישט מחויב צו זאגן פארוואס. יא, עס טוהט וויי, זייער נישט באקוועם, און ער מאכט חרוב א בחור. אבער ער איז גארנישט אנדערש ווי דער אינשורענס אגענט אדער אקאונטענט. אולי, דער אקאונטענט ווען ער טוהט אזא זאך מאכט אויך א חורבן אין דעם קליענטס סטענד, וכן דער אינשורענס אגענט.
איך האב נישט בארעכטיגט דעם טאהט (און קיין איינע פון די טאהטן) וואס די ראשי (רשע) ישיבה טוהן. אבער אזוי ווי דו זאגסט, די מטבע האט נאך א זייט. איך האף אז דו האסט עס נישט גענומען עני אנדערע וועג.
איז דער ר"י נאר דא לש"ש און ער מיינט גארנישט אנדערש ווי אהערשטעלן בחורי חמד לעשות רצון אביהם שבשמים, נא. אבער ער איז דאך נישט דאר פאר דעם, לאמיר זיך נישט לאזן נארן. סא אפי' עס איז נישט ריכטיג וואס ער טוהט און ער איז נישט בארעכטיגט. אבער פארט איז עס זיין אייגענטום און זיין טשויס. ליידער איז אזוי די מצב, אבער אזוי איז עס.
 
לייביש, זאל איך דיר יעצט ציטירען? אדער ווארטן ביזט די פיקסט דיין ספעלינג, ווייל איינמאל איך ציטיר בלייבט עס לעולם ועד..

(כ'רעדט פון עקספיריענס, מיינע מעסעדזשעס וואס אנדערע ציטירען)
 
אוי @הק' לייביש שרייבער יעצט הייבסטו שוין אן אויסהערן קלוג, אבער האסט א גרויסן גראבן טעות.

דער ישיבה איז נישט בארעכטיגט צו טון וואס מ'וויל, נישט ווייל זיי "טארן" נישט, נאר פונקט ווי א טאטע איז נישט בארעכטיגט צו רודפ'ן זיין זון.

פארוואס ווארפסטו??
ווייל דו האסט מורא וועסט פארלירן דיין קאנטראל? ס'איז דיין פראבלעם צו האנדלען, נישט זיינס.

דו ליינסט ווי איינער פארגיסט בלוט אויפן בלעטל, יארן נעכט פון טרערן, צובראכן פון די וואס זענען געווען רעספאנסיבל פאר זיין וואקסן. און דיין ענטפער איז צו בארעכטיגן די סיסטעם וואס האט עם צובראכן?

דער בחור האט געפרעגט איין שאלה: וואס האב איך געטון צו דאס פארדינען?

דיין ענטפער: דו האסט עס פארדינט ווייל מ'האט געדארפט באשיצן די סיסטעם

דאס איז נישט קיין קלוגשאפט, דאס איז moral cowardice...
 
לייביש, זאל איך דיר יעצט ציטירען? אדער ווארטן ביזט די פיקסט דיין ספעלינג, ווייל איינמאל איך ציטיר בלייבט עס לעולם ועד..
מיין ספעלינג דארף א מגיה סתם אזוי, אמאל איז געווען צייטן וואס איינער האט מיר רעדאגירט. איך האב נישט קיין געדולד צו די כללי הכתיבה, איך קען דאס נישט, עס איז נישט מיין פאך.

איך האב שוין פרובירט עי איי און עס האט מיר נאר געפירט אין באד אריין. סאו, אויף די ספעלינג וועלעך זיך נישט אפשטעלן. אנלעס דו האלטסט אז עס איז ממש געפערליך וועל איך געבן א קוק איבער.
 
ס'איז דיין פראבלעם צו האנדלען, נישט זיינס.
אזוי באהאנדלט ער דאס, מיטן פארשיקן דעם פראבלעם
דו ליינסט ווי איינער פארגיסט בלוט אויפן בלעטל, יארן נעכט פון טרערן, צובראכן פון די וואס זענען געווען רעספאנסיבל פאר זיין וואקסן. און דיין ענטפער איז צו בארעכטיגן די סיסטעם וואס האט עם צובראכן?
ריכטיג.
האו-עווער, דאס איז א דעבאטע וואס דארף ערגעץ פארמירט ווערן.
דיין ענטפער: דו האסט עס פארדינט ווייל מ'האט געדארפט באשיצן די סיסטעם
עס האט גארנישט מיטן סיסטעם. אבער נניח עס איז יא אלס סיסטעם, און יא, עס איז דא א סיסטעם אין די ישיבות און אויב ווערט די סיסטעם צובראכן איז א שאד פאר די אלע וואס קענען יא זיך באטייליגן אין דעם סיסטעם. איז ווען עס איז דא איינער וואס צוברעכט דעם סיסטעם האט ער דארט נישט וואס צו זוכן.
דאס איז נישט קיין קלוגשאפט, דאס איז moral cowardice...
קלוגשאפט איז נישט די רעדע דא. איז עס יא?
 
Back
Top