טרענס-דזשענדער בהלכה

אלפא

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 14, 2024
מעסעדזשעס
992
רעאקציע ראטע
6,536
אין א פרישע אנטוויקלונג אין די נושא פון טרענסג'ענדער האט ד"ר מיכאל אברהם געשריבן א מאמר אין דעם סוגיא. (מער איבער אים פערזענליך האב איך געשריבן אין ק"ש)

טרנסג'נדרים בהלכה: א. ניתוח מושגי (טור 701) - הרב מיכאל אברהם

ער הייבט אן מיט שטארקע רעספעקט און הערצה צו אונזער באליבטע ר' @יששכר כץ, וועמען ער האט נאר יעצט אנגעטראפן מיטן אדורכטון דעם נושא, אבער ער איז שטארק מחולק סיי מיט ר' יששכר'ס מסקנא און סיי מיט די וועג וויאזוי ער גייט צו צו די נושא. ער גייט מקדיש זיין א נאכפאלגענדע מאמר פאר זיינע דעטאלירטע קריטיק (ר' יששכר איר זענט גרייט?), אבער ער לייגט אויס אין קורצן זיין שיטה אז מ'דארף דאס פסקנ'ען מסדר ראשון (פון אייגענע סברות) בעת ר' יששכר פסק'נט עס מסדר שני (מער פון גמ' ארויס..)

ער פארנעמט זיך אסאך מיטן אנגרייטן די באדן, קלאר מאכן די טערמינאלאגיעס און ארויסנעמען די פאליטיק פונעם דעבאטע, ס'איז זייער מסודר'דיג און שיין צונומען.
ער טענה'ט אין קורצן אז אמאל זענען נאר געווען צוויי קאטעגאריעס פון מענטשן, מענער און פרויען. מענער האבן זיך אידענטיפיצירט אלס מענער, געהאט מענערישע כראמאזאמס מיט א מענערישע גוף, און אטראקטירט צו פרויען, און פרויען זענען געווען פונקט פארקערט. היינט אבער איז דאס אלעס אפגעטיילט, ווי גוף איז איין זאך (מין-sex), וויאזוי מ'אידענטיפיצירט זיך און וועלכע ראלע מ'נעמט איז א צווייטע זאך (מגדר-gender), און צו וועמען מ'ציט איז א דריטע זאך (sexual orientation). צוזאמען געבט עס 8 סארט מעגליכקייטן פון וויאזוי א מענטש קען זיין אויסגעשטעלט. (ער אנטשולדיגט זיך פאר די אקטיוויסטן וואס גלייבן אין מער ווי דעם...)
ער האט א חבר - זאגט ער, וואס איז א טרענס פרוי, געבוירן אלס א מאן, און וואוינט מיט א פרוי אלס לעסביען - פון וואס מ'קען לאכן אבער אזוי איז עס.
ער רופט אים 'אים' ווייל ער רעזעווירט זיך די רעכטן צו נוצן שפראך וויאזוי אים קומט אויס בעסער, הגם שפעטער אינעם מאמר ערווענט ער יא אז נארמאלערהייט רעספעקטירט ער פערזענליך די רצון פון מענטשן צו ווערן גערופן אויף א ספעציפישן וועג אבער מ'קען דאס אויף קיינעם נישט ארויפצווינגען.

ער רייסט אראפ די 'עקסטרעמע קווירס' וועלכע זעען אין ג'ענדער נישט מער ווי עפעס וואס 'מאידענטיפיצירט זיך'. ווייל ווי ער ציטירט פון מעט וואלש איז דאס א צירקולארע דעפינאציע, און פונקט ווי 'אידישקייט' קען נישט מיינען זיך אידענטיפיצירן אלס איד, מיינט עס אויך נישט אזוי מיט דזשענדער. ער איז מער מאריך דערויף אין זיין אלטע ארטיקל איבער מעט וואלש'ס דאקומענטערי.
ער האלט אבער יא אז דזשענדער האט כאראקטעריסטן וואס מ'קען בערך דעפינירן - עכ"פ גענוג אויף עס צו לייגן אין א באזונדערע קאטעגאריע ווי סעקס.

ער צולייגט די וועלכע לייקענען די גאנצע נושא פאר רעליגיעזע און פאליטישע סיבות, ער זאגט עס איז נישט מער ווי א פארקערטע 'כשל נוטרליסטי' וואו מ'פראבירט אז די ought זאל דיקטירן די is.
אויך מאכט ער אוועק די לעיבלס פון זאגן אז עס איז א 'קרענק' אד"ג, ווייל אויסער סעמאנטיקס לייגט עס גארנישט צו צום דעבאטע, און וואו עס איז דא סובסטאנץ קען מען זיך דינגען דיירעקט אויף דעם.

דאן גייט ער אריין אין די הלכה'דיגע חלק, ווי ער לייגט עס אראפ אלס שיינע לומדישע חקירה, וואס די דין מאן און פרוי איז - איז עס תלוי אין סעקס אדער איז עס תלוי אין דזשענדער?! אבער איידער אנהייבן צו ברענגען ראיות און מקורות מש"ס ופוסקים, שמועסט ער אויס אז ראיות זענען דא אומרעלעוואנט פאר צוויי סיבות, 1. וויבאלד אין די צייטן פון גמ' איז נישט געווען דעם חילוק און מ'קען אייביג זאגן אז ווען די גמ' רעדט פון איינס מיינט מען עס נאר אלס סימן (לאפוקי סיבה). און 2. ווייל אפי' די גמ' זאל ווען יא האבן א קלארע שטאנד דערויף קען אויך זיין אז וויבאלד די מציאות האט זיך געטוישט דארף מען אויך אנקוקן די הלכות אנדערש היינט, צו ווייל די גמ' קען זיך טועה זיין, צו ווייל חז"ל וואלטן אליין געטוישט זייער מיינונג.
אזוי צו אזוי גלייבט ער נישט אין די גאנצע סדר שני פון ברענגען ראיות, און ער פלאנט נאך צו פארברייטען וויאזוי ער איז איבערצייגט אז ס'ניטאמאל דא קיין ראיות צו ברענגען. און ער טענה'ט אז די איינציגסטע כלים וואס מיר האבן דא איז סברא און כללי ספקות - און די צוויי האבן אן אינטרעסאנטע רילעישאנשיפ - ווי ער שמועסט אויס (אז אין געוויסע פעלער שטופט סברא אוועק די כללי ספק, צו ווען איינער איז קאנווינסד א געוויסע וועג, צו אין א שעת הדחק.)

למסקנא גייט ער בקיצור נמרץ אריבער אפאר נקודות און ער פסקנ'ט מקופיא.
- לגבי די אפעראציע אליין האלט ער עס איז נישט גלייך, מטעם סירוס, נאר איין זאך אז ביי פרויען איז עס לכאו' א דרבנן און דערפאר קען מען גרינגער מקיל זיין בשעת הדחק (פאר א פרוי (בגוף) וואס וויל ווערן א מאן) וויבאלד לגבי דיני סירוס שפילט 'מין' א גרעסערע ראלע ווי 'מגדר'.
- לגבי חיוב במצוות איז ער נוטה אז דזשענדער - וויאזוי מען ביהעיווד, שפילט א גרעסערע ראלע ווי די ארגינעלע סעקס פון געבורט.
- צירוף למנין איז ער נוטה להקל לגבי פרויען אליין אז זיי קענען אויך מצרף זיין, וכ"ש דא.
- לגבי יחוד און לגבי עזרת נשים האלט ער ס'האט מיטן אטראקציע וואס עס שאפט און דאס האט לכאו' בלויז מיטן אויסערליכן אויסזען.
- לגבי לאזן פיאות צייכנט ער צו אן אינטרעסאנטע שטיקל אין רע"א איגר מיט אן ענליכע חקירה לגבי א קנעכט (וואס האט אויך א מענערישע גוף אבער דינים ווי א פרוי) און ער ערווענט אז עס איז בכלל אן אינטרעסאנטע קעיס צוצושטעלן צו אונזער סוגיא.
- לגבי לא ילבש בלייבט ער מיט א ספק דאורייתא - להחמיר..


גייטס און ליינטס.
ווארטס מיט שפאנונג אויפן צווייטן ארטיקל, וואו ער גייט סיי אריינגיין מער בפרטיות אין זיין הלכה'דיגע שטעלונג און סיי צונעמען וואס ער האלט איבער ר' יששכר'ס תשובה אינעם נושא.
 
לעצט רעדאגירט:
קלאר צו מאכן:
סעקס/מין באציט זיך צו די ביאלאגישע אספעקטן, וויאזוי מ'ווערט געבוירן - די כראמאזאמס און געשטעל.
דזשענדער/מגדר באציט זיך צו וויאזוי מ'שפירט זיך, וועלכע ראלעס מ'נעמט - די קולטוארע חלקים וואס קומען נארמאל באגלייט מיט 'מענערישקייט' און 'פרויערישקייט'.

אט איז וויאזוי ChatGPT דעפינירט די חילוק:
AspectSexGender
DefinitionBiological classification based on physical traitsSocial and cultural roles, identities, and expectations
Determined ByChromosomes (XX, XY, etc.), hormones, reproductive anatomySociety, culture, identity, and personal experience
CategoriesTypically male, female, intersexCan include man, woman, non-binary, genderfluid, etc.
Immutable?Generally fixed at birth (though medical interventions exist)Can be fluid and change over time
How It’s AssignedBased on physical traits at birthCan be self-identified and influenced by social norms
Key InfluenceGenetics and biologyCulture, upbringing, and identity
 
זייט ווען רעכנט זיך הלכה מיט פילינגס? אויב פיל איך אז שבת איז זינטאג, איך פיל עפעס נישט די שבת ווייב, מעג איך מחלל שבת זיין? ניין? וואס הייסט? איך פיל באמת נישט דעם שבת, איך האב נאך מיין טישירט מיט מיין ארבעט שיך, ניטאמאל אין מקווה בין איך געוועהן, איך פיל נישט דעם שבת.
איז פארוואס איז עס אנדערש ווי דער טרענס? איך פארשטיי אז ער פילט ווי א פרוי, און ס׳ציט עם אפילו גוטשי הענדבעגס און ווארסאטשי שיך, און וועגן דעם איז ער הלכה׳דיג א פרוי?
 
דיין פילינג קען נישט טוישן די מציאות פון שבת צו די מציאות פון זונטאג. אבער אויב איינער פילט ווי א פרוי קען זיין אז דאס איז א הוכחה אז ער איז א פרוי, גערעכט אז די פילינג טוישט נישט די מציאות, אבער ס׳קען ווייזן וואס די מציאות איז. (אולי)
 
זייט ווען רעכנט זיך הלכה מיט פילינגס? אויב פיל איך אז שבת איז זינטאג, איך פיל עפעס נישט די שבת ווייב, מעג איך מחלל שבת זיין? ניין? וואס הייסט? איך פיל באמת נישט דעם שבת, איך האב נאך מיין טישירט מיט מיין ארבעט שיך, ניטאמאל אין מקווה בין איך געוועהן, איך פיל נישט דעם שבת.
איז פארוואס איז עס אנדערש ווי דער טרענס? איך פארשטיי אז ער פילט ווי א פרוי, און ס׳ציט עם אפילו גוטשי הענדבעגס און ווארסאטשי שיך, און וועגן דעם איז ער הלכה׳דיג א פרוי?
לא הרי פילינג כהרי פילינג. Gender Dysphoria איז נישט א ״פילינג,״ ס׳איז אן אמת׳ע מעדיקעל קאנדישאן. עיין בגוגל ותמצא שם המון חומר אמין.
 
ר' @יששכר כץ ס'קומט א רעספאנס?
איך גיי back and forth לגבי דיין שאלה. איך האב איבער געליינט זיין קריטיק מערערע מאל, און עס קוקט מיר אויס אז רוב ככל פון די קריטק איז געבויט אויף זיין first principle וועגען שיטת הפסק, וואס גייט קעגן אלע קאנווענציונעלע פוסקים. אם כן מה לי להגיד, אונז זעמער חולק בעיקרון.
 
איך גיי back and forth לגבי דיין שאלה. איך האב איבער געליינט זיין קריטיק מערערע מאל, און עס קוקט מיר אויס אז רוב ככל פון די קריטק איז געבויט אויף זיין first principle וועגען שיטת הפסק, וואס גייט קעגן אלע קאנווענציונעלע פוסקים. אם כן מה לי להגיד, אונז זעמער חולק בעיקרון.
איר זענט באקאנט מיט זיין כלליות'דיגע שיטה איבער אידישקייט/הלכה (יהדות רזה) און כללי הפסק (אטונומיה)?
זיין נימוק שרייבט ער קלאר, איך בין נייגעריג וואס די סברא יא צו גיין ווי 'אלע פוסקים' איז - אויסער אן ארגומענט פון אטאריטעט (וואס ער לייקנט)?

https://mikyab.net/כתבים/תגובות-בעיתונות/קדיש-יתומה-ופסיקה-מסדר-ראשון-ושני/
https://mikyab.net/כתבים/מאמרים/אוטונומיה-וסמכות-בפסיקת-הלכה/
טור477-בין-אורתודוקסיה-מודרנית-לדתיות-לאומית-המשך-שני-1.pdf
 
לעצט רעדאגירט:
איר זענט באקאנט מיט זיין כלליות'דיגע שיטה איבער אידישקייט/הלכה (יהדות רזה) און כללי הפסק (אטונומיה)?
זיין נימוק שרייבט ער קלאר, איך בין נייגעריג וואס די סברא יא צו גיין ווי 'אלע פוסקים' איז - אויסער אן ארגומענט פון אטאריטעט (וואס ער לייקנט)?

https://mikyab.net/כתבים/תגובות-בעיתונות/קדיש-יתומה-ופסיקה-מסדר-ראשון-ושני/
https://mikyab.net/כתבים/מאמרים/אוטונומיה-וסמכות-בפסיקת-הלכה/
טור477-בין-אורתודוקסיה-מודרנית-לדתיות-לאומית-המשך-שני-1.pdf
ר' אלפא היקר, ס'האט גארנישט צו טון מיט אוטאריטעט. ס'איז גאנץ פשוט: אויב איינער וויל שרייבען "פסק" מיז ער נאכפאלגען די כללים, הנחות קדומות און assumptions פון פוסקים. (הוא הדין מיט יעדן דיסציפלין: מאטימאטיקה, פיזיקס וכהנה. אז די ווילסט מחדש זיין עפעס אין די נושא ביזטו געבונדען ביי די כללים פון די וואס זענען עוסק אין דעם נושא.)
 
ר' אלפא היקר, ס'האט גארנישט צו טון מיט אוטאריטעט. ס'איז גאנץ פשוט: אויב איינער וויל שרייבען "פסק" מיז ער נאכפאלגען די כללים, הנחות קדומות און assumptions פון פוסקים. (הוא הדין מיט יעדן דיסציפלין: מאטימאטיקה, פיזיקס וכהנה. אז די ווילסט מחדש זיין עפעס אין די נושא ביזטו געבונדען ביי די כללים פון די וואס זענען עוסק אין דעם נושא.)
פארוואס עפעס?
אין מאטעמאטיק און פיזיק, אויב קומט איינער ארויף מיט נייע אקסיומס און פרישע געזעצן וואס ארבייטן - און ארבייטן גאר בעסער - פארוואס זאל ער עס נישט קענען נוצן? אדרבה אויב איז עס גוט וועט עס שאפן א פאראדיגם שיפט. סתם זאגן אז 'מ'דארף נאכגיין די כללים' איז לכאו' אן ארגומענט פון אטאריטעט אנלעס מ'קען דיפענדן די אקטועלע כללים פון פורסט פרינציפלס. נישט אזוי?
מ'קען טאקע אריינגיין זיך טענה'ן צו 'הלכה' (וואטעווער דאס איז) הייסט אננעמען די דאזיגע כללים און צו עס פארלאנגט דעם ביטול און געבט די סמכות 'פאר די קאנווענציאנאלע פוסקים'. אויב אבער קען מען אויסבויען די קעיס אז נישט, אזויווי ער טוט, וואס איז די ארגומענט אז מ'מוז יא?
 
איך וואלט געזאגט אז בדרך כלל איז אלפא גערעכט, אבער ביי הלכה מוז מען אנעמען אטאריטעט ווייל אז נישט צופאלט גאנץ הלכה. אויב נעמסטו נישט אטאריטעיט וואס איז בכלל ווערט א גזירה שווה, היקש, אדער גזירת הכתוב.
איי זאל הלכה צופאלן? מסכים, אבער מען רעדט דאך דא פון מענטשן וואס ווילן יא גיין מיט הלכה.
 
ג"א מצטרף להנ"ל
I don’t know אויב איך וואלט עס גערופען authority. פשוט, אין א סיסטעם דארף מען נאכפאלגען די כללים.

לאז מיך פרובירען אן אנדערע משל. אז איך וויל מאכן אן app פאר apple מיז איך נאכפאלגען זייערע rules. יעצט, די קענסט קומען מיט א טענה: יששכר ס׳איז א waste of time, נוץ AI ס׳איז א סאך בעסער. אבער אויב איך וויל דווקא מאכען אן app איז די פאקט אז AI איז סאך בעסער נישט relevant.

כן הדבר כאן: איך וויל שרייבען פסק. פסק האט אן אייגענארטיגער סיסטעם ווי אזוי עס ארבעט און אויב וויל איך צולייגען עפעס דערצו מוז איך ארבעטען מיט אירע כללים. יעצט קומסט די און זאגסט: שרייב נישט א ״תשובה״ טו וואס מיכי אברהם טוט, follow זיין מהלך.

To which I say, אבער איך וויל שרייבען א תשובה, און וואס מיכי טוט is something different.
 
לא הרי פילינג כהרי פילינג. Gender Dysphoria איז נישט א ״פילינג,״ ס׳איז אן אמת׳ע מעדיקעל קאנדישאן. עיין בגוגל ותמצא שם המון חומר אמין.
ווער בין איך צו צולייגן צו די ווערטער פון רב
אבער דאס איז זיכער איז ביי די טרענס איז נישט בלויז די אברים החיצוניים עס איז בעיקר די אינערליכע הארמאנען איז אזוי ווי דער רב האט דאס אינטערגעשטראכן לייג איך עס צו ...
 
איך וואלט געזאגט אז בדרך כלל איז אלפא גערעכט, אבער ביי הלכה מוז מען אנעמען אטאריטעט ווייל אז נישט צופאלט גאנץ הלכה. אויב נעמסטו נישט אטאריטעיט וואס איז בכלל ווערט א גזירה שווה, היקש, אדער גזירת הכתוב.
איי זאל הלכה צופאלן? מסכים, אבער מען רעדט דאך דא פון מענטשן וואס ווילן יא גיין מיט הלכה.
דאס איז א שטיקל טעות, מיכאל אברהם לייקנט נישט אין די אטאריטעט פון די גמ', תושב"פ, און חז"ל. ער האלט אז די חתימת התלמוד איז מחייב גאנץ כלל ישראל. (מ'קען אפשר טענה'ן ענליך איבער די חתימת השולחן ערוך, אבער דאס דארף שוין שטערקערע ארגומענטעישאן).

נאר ער טענה'ט אז דאס קומט מיט אפאר קאוויאטן.

- ווען ס'קומט צו מפרש זיין חז"ל איז נישטא איין אטאריטעט מער ווי די צווייטע, דיין פשט - אויב ביסטו א בר הכי - איז גארנישט ווייניגער ווי דער רמב"ן'ס פשט, און אדרבה, דו דארפסט לכאו' ענדערש נאכגיין דיין אייגענע מיינונג ווי איינעם'ס אנדערש - נישט משנה יענעם'ס גדלות.

- ווען עס איז נישט מוכרע אין גמ' קענען מיר מכריע זיין. אויב איז דא ראיות לכאן ולכאן פון אנדערע סוגיות אין גמ' אליין, הרי טוב, און ווען נישט (אזויווי ער האלט לגבי טרענס), דאן קען מען גיין מיט סברא און מיט פורסט פרינציפעלס.

- אויסער דאס אלעס איז ער ביי די מיינונג אז חז"ל האבן זיך געקענט טועה זיין במציאות, און אן הלכה וואס איז מקורו בטעות דארף מען נישט נאכפאלגן.
ענליך נעמט ער זיך די אטונומיה מיט סברא צו סעלעקטירן וועלכע גמרות זענען טאקע 'הלכות', און וועלכע זענען מער רעקאמענדאציעס און ווייניגער מחייב.


למסקנא, ער האלט פון אלע י"ג מידות שהתורה נדרשת בהן (ער האט א גאנצע סעריע שיעורים/קונטרסים דערויף), ער גייט זייער שטארק מיט די גמ' און מיט מסקנות הסוגיות - דאס איז זיין ליכט טורעם בשעת'ן פסק'נען סיי וואס.
ס"ה דינגט ער זיך מיט די נאטיץ אז זינט חז"ל זענען מיר מחוייב צו די אלע פוסקים און פסקים מיט סברות, וואס געבט אים אסאך מער leeway צו שניידן די קעיק אויף אנדערע אופנים.. וממילא איז דאס בשום אופן נישט 'קעגן הלכה', ס"ה אנקעגן 'די ארטאדאקסישע קאנווענציע'.
כן הדבר כאן: איך וויל שרייבען פסק. פסק האט אן אייגענארטיגער סיסטעם ווי אזוי עס ארבעט און אויב וויל איך צולייגען עפעס דערצו מוז איך ארבעטען מיט אירע כללים. יעצט קומסט די און זאגסט: שרייב נישט א ״תשובה״ טו וואס מיכי אברהם טוט, follow זיין מהלך.

To which I say, אבער איך וויל שרייבען א תשובה, און וואס מיכי טוט is something different.
how so?
וואס איז 'אזוי אנדערש' מיטן נישט אננעמען געוויסע פוסקים?
רוב מאל קען מען סתם אזוי טרעפן געוויסע פוסקים וואס שטומען סייווי צו (ביי קים לי מעג מען דאך אויך נוצן א שיטה יחידאה..), אויסער וואס לויט ווי ער טענה'ט איז דאך נישטא קיין 'אנגענומענע' רולס אין אונזער פאל וויבאלד עס איז א נאוועל סוגיא.
 
דאס איז א שטיקל טעות, מיכאל אברהם לייקנט נישט אין די אטאריטעט פון די גמ', תושב"פ, און חז"ל. ער האלט אז די חתימת התלמוד איז מחייב גאנץ כלל ישראל. (מ'קען אפשר טענה'ן ענליך איבער די חתימת השולחן ערוך, אבער דאס דארף שוין שטערקערע ארגומענטעישאן).

נאר ער טענה'ט אז דאס קומט מיט אפאר קאוויאטן.

- ווען ס'קומט צו מפרש זיין חז"ל איז נישטא איין אטאריטעט מער ווי די צווייטע, דיין פשט - אויב ביסטו א בר הכי - איז גארנישט ווייניגער ווי דער רמב"ן'ס פשט, און אדרבה, דו דארפסט לכאו' ענדערש נאכגיין דיין אייגענע מיינונג ווי איינעם'ס אנדערש - נישט משנה יענעם'ס גדלות.

- ווען עס איז נישט מוכרע אין גמ' קענען מיר מכריע זיין. אויב איז דא ראיות לכאן ולכאן פון אנדערע סוגיות אין גמ' אליין, הרי טוב, און ווען נישט (אזויווי ער האלט לגבי טרענס), דאן קען מען גיין מיט סברא און מיט פורסט פרינציפעלס.

- אויסער דאס אלעס איז ער ביי די מיינונג אז חז"ל האבן זיך געקענט טועה זיין במציאות, און אן הלכה וואס איז מקורו בטעות דארף מען נישט נאכפאלגן.
ענליך נעמט ער זיך די אטונומיה מיט סברא צו סעלעקטירן וועלכע גמרות זענען טאקע 'הלכות', און וועלכע זענען מער רעקאמענדאציעס און ווייניגער מחייב.


למסקנא, ער האלט פון אלע י"ג מידות שהתורה נדרשת בהן (ער האט א גאנצע סעריע שיעורים/קונטרסים דערויף), ער גייט זייער שטארק מיט די גמ' און מיט מסקנות הסוגיות - דאס איז זיין ליכט טורעם בשעת'ן פסק'נען סיי וואס.
ס"ה דינגט ער זיך מיט די נאטיץ אז זינט חז"ל זענען מיר מחוייב צו די אלע פוסקים און פסקים מיט סברות, וואס געבט אים אסאך מער leeway צו שניידן די קעיק אויף אנדערע אופנים.. וממילא איז דאס בשום אופן נישט 'קעגן הלכה', ס"ה אנקעגן 'די ארטאדאקסישע קאנווענציע'.

how so?
וואס איז 'אזוי אנדערש' מיטן נישט אננעמען געוויסע פוסקים?
רוב מאל קען מען סתם אזוי טרעפן געוויסע פוסקים וואס שטומען סייווי צו (ביי קים לי מעג מען דאך אויך נוצן א שיטה יחידאה..), אויסער וואס לויט ווי ער טענה'ט איז דאך נישטא קיין 'אנגענומענע' רולס אין אונזער פאל וויבאלד עס איז א נאוועל סוגיא.
אוקיי, אונז האבן ביידע קלאר געשטעשלט אונזערע מיינונגען. אונז זענען חולק אויב מיכי'ס מהלך operates אינסייד די halakahic system אדער פון דרויסען. די האלטס ער איז אינסייד און איך גלייב אז ער איז אוטסייד. והבוחר יבחר. ב"אמת א שכח פאר די שקלא וטריא.
 
Back
Top